Sjællændere har meget at lære af bornholmerne

Sjællændere har meget at lære af bornholmerne
Tejn havnehuse. Foto: Marie Emilie Hofman
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 3. oktober 2024 • 19:00
Af:
Jonas Lauge Andersen
økonomistuderende
Københavns Universitet
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 3. oktober 2024 • 19:00

'Smart-i-en-fart'

Bornholm har altid stået fast og værne om sine traditioner og den kultur, der har rundet den.

Øen har formået at bevare sin identitet gennem århundreder, uforstyrret af tidens hurtige forandringer. Desværre ser vi ikke den samme tendens i København, hvor man aktivt forsøger at overmodernisere alt med sin "Smart i en fart"-attitude.

Det modsatte af 'smart i en fart'

Det er mit indtryk, at den samme københavnske tendens, som jeg netop har beskrevet, desværre ikke længere er et københavnerfænomen, men breder sig mod resten af Sjælland.

Netop i disse tider bør vi vende blikket mod Bornholm og lade os inspirere af jeres evne til at stå fast på jeres rødder. Mens det moderne liv kan være forførende, så er det ikke altid til vores bedste.

Bornholm repræsenterer noget, som vi har mistet på Sjælland – en sans for det enkle, for roen og for forbindelsen til vores rødder.

Det er ikke blot nostalgisk romantik, men en påmindelse om, at fremskridt ikke altid handler om fart og modernitet. Bornholmerne viser os, at der er en styrke i at holde fast i det, der har værdi:

naturen, traditionerne og det nære fællesskab.

En rolig gåtur

Jeg drømmer mig ofte hen til en lang, rolig gåtur ved Helligdomsklipperne – en kontrast til Københavns evige larm og hastværk.

Dér, på Bornholm, kan man fordybe sig i stilheden, kun omgivet af havets bølger og vindens blide susen - uden at blive forstyrret af grimme, moderne bygninger som Kaktustårnene, der skæmmer hovedstaden.

Farer

Desværre ser vi tendenser, der truer med at bringe den samme hensynsløse modernisering til Bornholm. For eksempel er de relativt nye Tejn Havnehuse begyndt at skæmme kysten, og de fjerner den havudsigt, som mange har nydt i årtier.

Det er et skridt i en retning, som vi må undgå – en påmindelse om, at Bornholm skal fortsætte med at værne om sine rødder og værdier, i stedet for at lade moderniteten tage overhånd.

Læring

I stedet for at løbe med den københavnske strøm af forandringer, så burde vi sjællændere tage ved lære af bornholmerne: at værne om det enkle og traditionsrige, og forstå, at fremskridt ikke altid handler om at gå fremad i hast, men nogle gange om at tage et skridt tilbage og genfinde roen.

Hver gang jeg har besøgt Bornholm, så har jeg i sandhed fået oplevelsen af, at naturen er i harmoni.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT