Peter Krogh fra TV2 Bornholm har spurgt ministeriet til overholdelsen af landevejsprincippet og fået tilsendt et notat, der viser hvorledes man i ministeriet udregner prisfastsættelsen.
Udgangspunktet er en tabel, der stammer fra rapporten ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm” fra 2014. På side 75, i bilag 3 i rapporten findes denne tabel. I notatet henvises der til tabellen fra 2014, men i beregningen bruger man imidlertid et løn- og prisfremskrevet takstblad fra 2015.
Til tallene fra 2015 tillægges beregningen af billettaksten for en personbil så yderligere en billettakst for 2,5 gående passagerer, da bilerne på færgen i gennemsnit har 2,5 passagerer med. Hvad ministeriet imidlertid har overset er, at der i det oprindelige billettakst-blad fra 2014, allerede er taget højde for, at der er 2,5 passagerer med i en personbil. Så ministeriets fylder simpelthen bilen helt op!
Fremskriver man derimod den maksimale gennemsnitspris for en personbil med løn- og prisudviklingen (hvilket sådan set også er noget pjat, da det ifølge FDM er blevet billigere at holde bil siden 2018), så bør den maksimale gennemsnitspris være 311,50 kroner – hvilket er 105,38 kroner under den aktuelle, maksimale gennemsnitspris for 2025.
Altså er landevejsprincippet – ifølge ministeriets egen regnemetode - ikke overholdt.