Pia Olsen Dyhr giver kaffe på Café Munter onsdag aften

Pia Olsen Dyhr giver kaffe på Café Munter onsdag aften
Pia Olsen Dyhr på Folkemødet. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | ABONNENT | 24. MAJ 2022 • 15:30
Af:
Pia Olsen Dyhr
formand for SF
SYNSPUNKT | ABONNENT
24. MAJ 2022 • 15:30

Knapt var vi trådt ind i det nye år med et håb om, at lægge coronakrisen bag os, før en ny global krise rullede som en lavine. Russerne invaderede Ukraine, og det skabte en helt ny sikkerhedspolitisk situation i en forandret verden.

Det er en ulykkelig og svær situation, vi står i, og spørgsmålene er mange. Jeg har ikke alle svarene. Men jeg har nogen af dem, og for mig er det vigtigste af dem et stort og rungende ja til at ophæve forsvarsforbeholdet.

Vi har brug for at stå sammen med vores naboer i de nordiske og baltiske lande. Bornholm, som er Danmarks yderste skanse mod øst, og tætteste nabo til de nordiske og baltiske lande, har brug for, at vi står sammen med de naboer.

Vi har brug for et stærkt nordisk samarbejde, og det samarbejde findes jo faktisk allerede – men desværre uden Danmark, som indtil videre har valgt at stå uden for. Sverige og Finland er allerede med i EU-forsvarssamarbejdet, og selv ikke-EU-medlemmet Norge(!) har valgt at være med.

Vi synes, at Danmark skal være med sammen med vores naboer - også i EU-regi, så den nordiske /Østersø-perspektivet vejer tungere.

Onsdag sætter jeg mig på Cafe Munter på Store Torv i Rønne klokken 18.30-19.30 for at svare på spørgsmål om forsvarsforbeholdet. Kig forbi – så giver jeg kaffe, mens jeg svarer på dine spørgsmål.