Pava: Drop kritikken af Qatar

KOMMENTAR | ABONNENT | 5. DEC 2022 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | ABONNENT
5. DEC 2022 • 05:30

De frelste er sjældent rene nok til at kunne kritisere andre. Den havde Jesus allerede fanget. Pava følger op.


Der var en gæst i galleriet i dag. Han spurgte, hvad der irriterer mig mest ved at være kunstner? I får jo tit kritik, som han sagde. Dertil svarede jeg ham, at det, der irriterer mig mest i livet, ikke er kritik af mig selv, men kritik fra folk, der intet har set selv i deres liv - udover det de har læst eller hørt.

Det irriterer mig voldsomt, for de har tit kun hørt noget og aldrig oplevet det selv. Verden er stor og disse selvudnævnte kloge personager pisser mig af, når de taler, som om de har været i alle verdenshjørner - for det har de sjældent. Men hækken i deres gader er altid klippet pænt, og flaget er hejst hver søndag. For det er sådan, vi er her i Danmark. Lad mig tage et par eksempler her:

En lang række kendte personager både her på øen og i resten af kongeriget - ja sågar worldwide - har kritiseret Qatar. Jeg har selv været i landet en del gange. De er flinke nok på deres måde. Men de har sikkert også fejl som du og jeg.

Men en lang række af mennesker kritiserer de forhold migrantarbejderne har haft under opbygningen af dette VM. Men langt de fleste af disse fornemme talerør kører selv rundt i en elbil og spiser af den bedste chokolade. Der er bare det forhold, at mange af de ting, der bruges i et litiumbatteri eller i produktionen af for eksempel chokolade, er plukket eller gravet op af fattige mennesker og børn, der slider og slæber, hvis ikke mere end disse immigrantfolk i Qatar.

Der er en tendens til dobbeltmoral, og medierne er med her. For eksempel bragte tv-avisen forleden et interview med et par fodboldtosser, der stod med en fadøl og samtidig har en vikingehjem på hovedet nede i Qatar - for vi er jo vikinger. Der er bare lige det, at vikingerne var langt værre end det styre, man har i Qatar i dag. Vikingerne havde slaver, voldtog, plyndrede og mishandlede alt, der stod i vejen for dem i sin tid - og alligevel hylder vi dem som helte overalt i Danmark - det giver ingen mening og slet ikke i den kontekst, der hedder Qatar.

Min pointe i dag er, at moral er godt. Men også at dobbeltmoralen trives i bedste velgående overalt i det danske samfund. Hvordan kan vi så kende moralisten, farisæren og synderen i dag. Det er meget nemt, for de står altid i første række, når der skal kastes sten mod de andre. Sådan kunne jeg blive ved med at nævne eksempler på dobbeltmoralen.

Jesus sagde, at den, der er ren, skal kaste den første sten, og der var ingen og heller ikke de frelste, der udskammer Qatar, som er.

For mig at se, siger Jesus dermed i biblen, at de, der kaster snavs og sten på andre mennesker, selv er syndere. Husk lige det næste gang du sværter nogen til på nettet eller i dagligdagen. Når det er sagt, er ingen fejlfrie - heller ikke mig selv. Jeg har begået masser af synd.

Men jeg undgår, så vidt jeg kan, at gøre det rigtige for andre forkert.

God mandag.