Bilaktiviteten og i særdeleshed parkeringsaktiviteten er i vores samfund en evigt voksende størrelse, som de fleste større byer har sat sig for at begrænse og tjene penge på.
Det har Bornholm indtil nu kun gjort i Gudhjem, ved Hammerhus og campus.
Det nu forkastede parkeringsforslag bestod af en uklar kombination af licens og p-billetter til gæster og en form for årslicens til helårsbeboere, der endte med at betale størstedelen af regningen, mens gæsterne lidt groft regnet kun afholdt udgiften til p-vagter og -systemer. Det var en dårlig løsning, og derfor er det godt, at den nu er forkastet.
Men de omkostninger, som løsningen har haft både i forhold til den forestående turistsæson, der rykker nærmere og nærmere, de manglende indtægter i årets kommunale regnskab og de ekstra omkostninger, som kommunen nu har fået i både juridisk afdeling og til eksterne konsulenter er spild af vores i forvejen slunkne kasses indhold.
Så følsomme projekter som ny parkeringsskat på Bornholm kræver en langt mere bred debat for at kunne lykkes.
Den manglede vi i denne runde, selvom forslaget i sig selv har hældt æter på det bornholmske debatbål. Næste skridt er nu at rydde bålpladsen og starte forfra: Hvad har vi brug for af parkeringsregulering på Bornholm? Hvordan sikrer vi, at Bornholms faste brugerskare fortsat kan parkere, og turisternes parkering reguleres til alles bedste? Parkeringsbomme i Gudhjem og Svaneke? Timeparkering på Store Torv? Fri parkering i havnen og begrænsning af autocamperne? Hvor skal vi drømme os hen, når vores Bornholm skal fungere med de evigt stigende mængder af biler? Måske vi sågar kunne tjene en skilling på de mange gæstebiler, når de skal efterlades der, hvor vi har plads til dem.