P-bøde-gak ved hospitalet
Hvordan jeg for dyre penge lærer, at en elektronisk p-skive ikke skal kunne skrive 7-taller.
Det er mandag og klokken er 10:47 på min elektroniske p-skive, da jeg parkerer foran Bornholms Hospital. Her må man holde i tre timer, hvilket er rigeligt. Drengene på bagsædet skal en tur på Praksisklinikken med mistanke om lungebetændelse.
Klokken 11:36 er vi tilbage ved bilen. Ingen lungebetændelse, men tilgengæld sidder der i vinduesviskeren en parkeringsbøde på 650 kroner. Jeg nærlæser bødeårsag: defekt p-skive. Men det kan jo ikke passe? Jeg kigger, jo jeg parkerede 10:47 i rette tid til lægeaftalen klokken 11. P-vagten ser jeg i den anden ende af hospitalets parkeringsplads, og med bøden i hånden får jeg kontakt med manden fra Park Zone.
”Undskyld mig et øjeblik. Jeg har fået en bøde på grund af min p-skive, men den virker jo udmærket? Den er stabil, elektronisk og med digitalt display. Den sad skam i bilen, da jeg købte den. Hvorfor har jeg så fået en bøde?”, spørger jeg.
”Du har fået en bøde fordi din P-skive ikke må skrive 7”, svarer manden.
Jeg bliver for en gang skyld helt mundlam og paf.
”Øh… hvad siger du? Må den ikke skrive 7? Det forstår jeg ikke.”
”Nej, den må kun tælle hele kvarter på en time. Din skriver 7, og derfor må den jo være defekt”, svarer p-vagten skråsikkert.
”Altså, hør nu lige her, den kan skrive både 9:23, 16:19 og 10:47 og alt muligt andet”, fastholder jeg. Jeg foreslår lige at køre en runde og parkere igen. Det gør jeg. Da jeg parkerer står det store display på 11:53.
”Se! Det virker glimrende”, siger jeg glad til P-vagten. Han er dog hverken til at hugge eller stikke i. Han beder mig følge klagevejledningen på P-bøden, og så går han.
Let at læse, men den kan koste bøder.
Bevisførelse
Hjemme ved computeren klager jeg. Juridisk afdeling i Park Zone svarer, at de vil se dokumentation for, at jeg rent faktisk var til læge med mine børn klokken 11. Jeg spørger tilbage på mail, hvorfor de vil have den slags dokumentation, når det nu er min påståede p-skive-defekt jeg har fået bøden for? Jeg sender fotos af både p-skiven og min bøde. Jeg har holdt i knap 40 minutter på en parkeringsplads, hvor man må holde i hele tre timer. Men Park Zones juridiske afdeling gentager blot, at jeg skal indsende bevis for mit ærinde.
Nuvel, jeg pumper cyklen denne gang og tager af sted. Jeg går ikke frivilligt af med 650 kroner i bøde for 40 minutters parkering. Basta. Jeg forstyrrer i stedet de rare mennesker på Praksisklinikken og får både udskrift, stempel og underskrift på mit lægebesøg med ungerne. Det sender jeg til juridisk afdeling i Park Zone.
Sådan skal en p-skive se ud - men den er da ikke ret let at aflæse?
Ventetid
Imens jeg venter på en afgørelse fra den juridiske afdeling bliver jeg ved med at undre mig. De har ikke henvist til noget som helst om 7-taller eller andre tal, som åbenbart er ulovlige. Heldigvis kan man jo Google sig til det meste og ganske rigtigt. I et land berømt for mængden af love, paragraffer, direktiver og undtagelser findes der sørme en ”Bekendtgørelse om P-skiver”. Man tror jo det er løgn. I §7 står der, at P-skiven skal kunne skrive i nærmeste kvarter. Ergo, jeg kører på værksted. Min udmærkede let aflæselige, digitale P-skive klippes ud og et nyt ur med analog urskive og solcellebatteri monteres. Det koster 540 kroner. Jeg synes egentligt ikke det nye er særlig let at aflæse, men nu er P-vagter måske fri for at bruge hovedregning, tænker jeg og kører til Kvickly for at handle. På parkeringspladsen kigger jeg nysgerrigt – manner, hvor der er mange bornholmere med digital P-skive i forruden, der både viser 12:37 og 12:19. Ak, kære med-bornholmere, overvej at få dem skiftet, så Park Zone ikke tjener flere penge på p-bøde-gak-gak.
Lørdag falder afgørelsen. Kravet om 650 kroner i P-bøde annulleres på baggrund af dokumentation fra lægen. Jeg overvejer et kort øjeblik, hvorvidt Park Zone havde trukket bøden tilbage, hvis jeg nu bare havde siddet og gnasket pølser i hospitalets cafeteria fordi jeg vidste, at man da ikke kan få en bøde på 650 kroner for 40 minutters parkering på en 3-timers plads. Gad vide om den juridiske afdeling havde godtaget en pølse-bon?
MEST LÆSTE

Rættframmer
Hvis man er ‘rættframmer’, er man ligefrem.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration