Niclas Fick forhold dig til, hvad jeg sagde

SYNSPUNKT | ABONNENT | 5. FEB 2024 • 19:00
Af:
Claus Larsen-Jensen
Gruppeformand Socialdemokratiet
SYNSPUNKT | ABONNENT
5. FEB 2024 • 19:00

Claus Larsen-Jensen kritiserer Niclas Ficks indlæg om klubtilbud på Bornholm for at mangle økonomisk realisme.

Niclas Fick skriver i sit synspunkt lørdag den 3. februar 2024, at Enhedslisten (EL) er for klubtilbud på Bornholm. Det er en fin principiel melding, som ikke blot er klaret af et forslag herom fra EL ved budgetforhandlingerne. Det skal jo også hænge sammen med de økonomiske muligheder, hvor Bornholms Regionskommune for andet år i træk i denne valgperiode har sparet 100 mio. kr. om året. Samtidig med et mio. stort træk på kommunekassen, så kommunen kommer i likviditetsproblemer.

Jeg har lært en ting af politik, at vi kan godt have mange ønsker, men det er som til jul, at ønskelisten ofte er større, end det julemanden kommer med. Der skal være en sammenhæng mellem det, man ønsker, kræver eller foreslår, og så de økonomiske og praktiske muligheder for at gennemføre det. Vælgerne tager det som løfter og stemmer på partier for deres principielle meldinger. Men hvis mulighederne for at realisere dem er små, så stikker man jo folk blår i øjnene.

Socialdemokratiet er principielt også for klubber, men vi vil ikke delvise eller halvdårlige løsninger, og i fald ikke kun et sted på øen. Skal det lykkes, så skal økonomien være til det i kommunen. Jeg har den realisme, at jeg med de store besparelser, BRK har været tvunget til, ikke kan pege på andet, som også skal skrottes for at få opfyldt ønsket om klubber. Jeg ser også, at Niclas Fick skriver, at han er klar over, at det bliver vanskeligt. Jeg forstår godt børnefamiliernes ønsker.

BRK’s økonomi har ikke de kommende år udsigt til, at det bliver meget bedre. I Socialdemokratiet har vi derfor fokus på at skabe en udvikling på Bornholm, der kan løfte udviklingen og den økonomiske bæredygtighed, så vi kan få bedre råd til det, vi vil, også klubtilbud. Går man afstemningerne igennem i kommunalbestyrelsen, så har EL systematisk stemt imod alle de forslag, der skal sikre denne udvikling.

Når Niclas Fick skriver, at jeg til TV2 skulle have udtalt, at budgetforhandlingerne var så vanskelige, at Socialdemokratiet ikke havde nogle ambitioner om klubtilbud, så er det jo en fortolkning, som er forkert. Man kan godt have som mål og ambition, at der kommer klubtilbud, men i den aktuelle situation med store besparelse, kunne jeg realistisk ikke se, hvor de penge skulle tages fra. Men hvis Niclas Fick har gode ideer, så hører jeg gerne om det, og jeg tror også, at mange andre på Bornholm gerne vil have dette bud.

Jeg skal yderligere tilføje, at med beskeden fra administrationen få måneder efter færdiggørelsen af budgetforhandlingerne, at nu var udgifterne over en bred front blevet 89 mio. kr. for store, og sidst 7 mio. kr. i ældreplejen, så ser udsigterne desværre ikke bedre ud. I den sammenhæng er Niclas Ficks bud ekstra interessant. For Socialdemokratiet er det vigtigt, at hvis vi lover noget, så skal det også være realistisk at få gennemført. Men vi har også den realisme, at hvis vi kan se, at noget er umuligt, så lover vi det ikke. Men det er ikke det samme som, at vi ikke kan have ambitionen og arbejder for det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT