Mangel på talepædagoger på Bornholm

SYNSPUNKT | ABONNENT | 28. NOV 2022 • 13:04
Af:
Louise Kofoed
Paradisgade 32
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
28. NOV 2022 • 13:04

Kan det virkelig være rigtigt, at mange bornholmske børn ikke kan få den hjælp, de har brug for, og som de er visiteret til?

 

Kan det være rigtigt, at børn i de bornholmske institutioner, der er visiteret til en talepædagog, ikke kan få den rette og afgørende hjælp i en længere periode, fordi den talepædagog, barnet er tilknyttet, er sygemeldt på ubestemt tid?

Jeg har en søn på fire år i en børnehave i Rønne. Han har været tilknyttet en talepædagog i et års tid. Nu er denne talepædagog, som nævnt, langtidssygemeldt på anden måned.

Siden sygemeldingen har der ikke været en talepædagog i børnehaven. Hun kom ellers én gang ugentligt.

Jeg kan allerede nu tydeligt høre, at der er sket et tilbagefald med min søns sprog – hans udtale og stammen.

Jeg har søgt efter en privat talepædagog på Bornholm, da en snak med kommunen ikke gav nogen løsning på problemet. Men der findes ingen private talepædagoger på Bornholm.

Kan det virkelig være rigtigt, at mange bornholmske børn ikke kan få den hjælp, de har brug for – og som de er visiteret til – på grund af én persons langtidssygemelding?