Ledere med store ører og maver

Ledere med store ører og maver
Benedikte Gyes. Foto: Kristian Maegaard Nielsen
KOMMENTAR | DEBAT | 7. JAN • 05:30
Af:
Benedikte Gyes
KOMMENTAR | DEBAT | 7. JAN • 05:30

Intuitiv ledelse.

Tak Frederik Tolstrup, for dine betragtninger om sammenhængen mellem stort sygefravær og dårlig trivsel i det kommunale Bornholm.

Der er utvivlsomt flere grunde til den dårlige trivsel. Jeg vil her fokusere på grænseløs ledelse og komme med et løsningsforslag.

Fornemmelse for grænser

Når jeg læser, hvad du selv skriver om din egen måde at lede på, og når jeg hører Christian Froberg Dahl, der for nylig fortalte om sin ledelsesstil, så oplever jeg, at I begge har en hjertelig fornemmelse for jeres medarbejdere og samtidigt undgår at krænke dem.

Det helt store opgør de seneste år har netop været i forhold til metoo og krænkelser - farvet af seksuelle hænder på lår.

Men krænkelser drejer sig ikke kun om seksuel grænseoverskridende adfærd- det drejer sig også om, hvorvidt man som leder har mavefornemmelse for sine medarbejderes grænser. Denne mavefornemmelse er også det, som vi kalder intuitionen, og som nærmere kommer fra hjertet end fra maven - men lad det være en fysiologisk kuriositet.

De gør deres medarbejdere syge

Det modsatte af ledere med mavefornemmelse er de, som vi oplever som ”kejtede”.

Det er de, der muligvis har været på så mange ordinære ledelseskurser, at de opleves som at tale med en ChatGPT. Det er ledere, som ved alt om diskmodeller og enneagram-typer, men som ikke har fornemmelse for grænser og derfor konstant overskrider dem.

Det er disse ledere, der alt for ofte gør deres medarbejdere syge!

Den, der har ører, skal høre

Noget af det vigtigste, for at kunne lede med maven, er at have meget store ører!

At kunne lytte til, hvad medarbejderen har på hjerte, og have fokus på, hvordan man selv kan være åbenhjertig og inviterende indenfor med et ønske om at kunne se sine medarbejdere i øjnene og selv springe ned fra sin ledertaburet uden at lande i deres blomsterbed og derved ødelægge deres arbejdsglæde.

Det er ren Kierkegaard og småbørnspædagogik, at du ikke kan hjælpe nogen, hvis ikke du vil sætte dig i øjenhøjde.

Men ligesom briller ikke hjælper til hjertets klarsyn, så kan ensidigt fokus på faglighed, manglende overblik eller berøringsangst gøre selv de største ører tonedøve.

Intuitiv intelligens

Det bringer mig til fremtiden- og mit bud på hvilke ledere, der skal sikre et sundt arbejdsmiljø og generel trivsel i Bornholms Regionskommune:

Vi skal turde ansætte og uddanne ledere med høj intuitiv intelligens! Ledere, der har store ører og ledere, som har mavefornemmelse og tør bruge den!

Vi skal turde italesætte intuition som et validt ledelsesredskab, og vi skal turde anerkende, at ikke alle fagligt dygtige ledere bare har den!

Spørger du de ledere, som er begyndt at ansætte de helt unge- den såkaldte generation Z- så kalder de i kor efter ledelsesredskaber, så de kan håndtere de nye krav. Jeg er ikke i tvivl om, at vores mægtigste redskab er de to ører og den mave, som vi alle har, men som vi skal lære at bruge rigtigt!

Så hvad tænker du, Frederik? Skal vi forsøge at uddanne kommunens ledere indenfor intuitiv intelligens?

Tør vi dyrke den ledelsesstil, som grundlæggende udspringer af kærlighed? Den ledelsesstil, hvor lederen tør tilsidesætte sit eget behov for kontrol og anerkendelse og sin egen trang til at skabe sine medarbejdere i sit eget billede, og tør lade den enkelte vokse sine egne vilde veje- i tillid til, at raske, glade medarbejdere skaber raske, glade arbejdspladser med trivsel?

Benedikte Gyes er teolog og ser intuitiv ledelse som vejen til mindre kommunalt sygefravær.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT