Leder: Langtidslanding

Leder: Langtidslanding
Pressefoto
DEBAT | Fredag 11. juni 2021 • 10:33
Jakob Marschner
Journalist
DEBAT | Fredag 11. juni 2021 • 10:33

LEDER

Som om den infame corona ikke har voldt skade nok allerede, er endnu en såmænd nu stødt til. Den vil dog næppe trække store overskrifter mange andre steder end her, hvor den til gengæld har en vis betydning.

Bornholms nye, store færge bliver forsinket! Med en hyper-bevægelig virus, der hærger verden over, bliver det selvfølgelig også sværere at være skibsværft.

For at bygge Express 5 er Austal-værftet afhængigt af at kunne fragte både færgekomponenter og mandskab mellem sine værfter i Filippinerne og Vietnam. Og den frie bevægelighed af snart sagt alt andet end virus har det jo altså ligget noget tungt med.

Det koster et halvt års tid, der omkring, fra Express 5 efter den oprindelige plan skulle leveres i andet kvartal næste år og til nu, hvor færgen vil komme som en form for julegave i næste års sidste kvartal.

Som om den infame corona ikke har voldt skade nok allerede, er endnu en såmænd nu stødt til. Bornholms nye, store færge bliver forsinket.

Som det gamle ord jo også siger, er der dog heldigvis sjældent noget, der er så skidt, at det ikke også er godt for noget. Og når man lige har fordøjet den første ærgrelse over, at den enorme Express 5 altså ikke vil kunne føre strømme af turister til Bornholm allerede næste sommer, kan man også godt glæde sig over noget andet, som forsinkelsen viser. Nemlig Molslinjens måde at reagere på forsinkelsen på.

– Vi er meget kede af denne uacceptable forsinkelse, lader rederiets direktør Carsten Jensen sig citere for i den pressebulletin, der blev sendt ud om sagen her i går.

"Uacceptabel" ligefrem. Jamen dog, hr. Jensen, men spis nu også brød til. Som sygdom er hver mands herre, er den her virus det jo også, og vi forventer ikke, at filippinerne ligefrem kan hekse. Og kan varer og mandskab ikke komme frem, så har vi på Bornholm mange hundrede års erfaring med den slags. Det går nok – og ikke kun fordi rederiet tager konsekvensen af den væltede tidsplan ved at sende nogle af sine folk til Fjernøsten for ved selvsyn at se, at der ikke støder mere til af den slags.

Hvorfor nu glæde sig over sådan en detalje? Fordi den viser, at Bornholmslinjen er ved at være landet på Bornholm. Hvor det den første tid faldt svært for rederiet at se, høre og forstå os, er den vigtige evne til at sætte sig i andres sted nu tydeligvis kommet med ombord på færgen.

Ikke mindst glæder det at se, at Bornholmslinjen stadig venter at kunne løfte næste sommers turiststrøm, også uden Express 5. Og den i starten ofte defensive kommunikationschef Jesper Maack træder nu frem som en mand med overskud: Han håber da stadig på en ekstraordinært god sommer næste år – og skulle den blive så god, at Express 1 og Max ikke rækker til, "så må vi snakke med Trafikkontaktrådet om, hvordan vi så sætter vores færger i spil for at løfte kapaciteten", siger han.

Lige præcis da. Rederiet har vitterligt fundet sine ben her på stedet. Det er lige før, man skal ønske folkene fra Aarhus velkommen en gang mere!

FÅ ABONNEMENT