Og du siger også, at trods større samlet færgekapacitet på papiret, var kapaciteten i 2020 ikke så meget større, som man kunne tro?
– Det var jo i hvert fald vigtigt i den meget travle sommer, at vi samtidig kunne sikre afstand mellem folk, for det var der krav om. Og i forhold til udnyttelsesprocenterne på Express 1 og 2 kan vi altså se, at der stadig er pænt meget luf. Når vi laver en optælling over, hvor mange mennesker, vi helt præcist flyttede i sommeren 2020, og lægger tallet over på 2021 og forestiller os, at vi skal flytte lige så mange mennesker i år, så skal vi op og have en udnyttelsesgrad på færgerne på omkring 85 – og det kan vi jo godt. Netop fordi afstandskravet forsvinder. Derfor er vi også ret fortrøstningsfulde i forhold til at kunne løfte kapaciteten i år med Express 1 og Max.
– Når vi så kigger på 2022, så havde vi unægteligt glædet os til at indsætte Express 5 i foråret, men må acceptere, at det ikke kommer til at ske. Det er svært at sige noget præcist om passagertallet til den tid, men også det forventer vi, at vi vil kunne løfte. Vores holdning er, at hvis sommeren til den tid pludselig tegner til at blive helt ekstraordinært god, og det håber vi da på, så må vi snakke med Trafikkontaktrådet om, hvordan vi så sætter vores færger i spil for at løfte kapaciteten. Det er jo på fredagene og lørdagene, sagen bliver sat på spidsen, og der er vi i år oppe på, at vi de allertravleste dage sejler helt op til ni dobbeltture med Express 1 og Max. Der bliver altså virkelig flyttet nogle mennesker, siger Jesper Maack.
Planen, som han tidligere har fortalt om i Bornholms Tidende, om i 2022 at have fire færger på Kattegat, må altså som nævnt indtil videre lægges i mølposen.