Som det har været beskrevet i Bornholms Tidende i den senere tid, toppede kapaciteten på Rønne-Ystad i 2020, idet den er mindre i år og også vil være det næste år. Det fremgår, hvis man ser på kapaciteten på færgerne sammenholdt med deres frekvens. Jesper Maack gør dog opmærksom på, at 2020 var et helt specielt år, hvor rederiet valgte at hente Express 2, som er større end Max, til Bornholm, hvilket gav mening, fordi coronarestriktioner sænkede presset på rederiets Kattegatruter, som især benyttes af forretningsrejsende, samtidig med at danskernes manglende mulighed for at rejse udenlands sammen med hjælpepakker, som gjorde færgerejser billigere, øgede trafikken på Østersøen.
Jesper Maack slår fast, at sommeren 2020 var en "rekordagtig sommer" på grund af de nævnte omstændigheder.
– Men når vi kigger tilbage på tallene for belægningsprocenten på Express 1 og 2, så var vores udnyttelsesgrad egentlig ikke særlig høj, og det var det sådan set heller ikke meningen, den skulle være. Der var jo på grund af corona nogle afstandskrav, vi skulle overholde på færgerne, så vi fyldte dem ikke maksimalt, der var stadig pænt meget luft op til toppen af kapaciteten, siger han.
– Så derfor tror vi også på, at kapaciteten med Express 1 og Max i år er tilstrækkelig. Jeg tror på, at det bliver en god sommer – og den bliver jo også stimuleret af hjælpepakker – men jeg tror ikke, det bliver rekord som i 2020, og det er også det, jeg hører rundt omkring. Nu kan man jo godt komme til Spanien, Grækenland, Italien og så videre.
Det, du siger, er, at du er tryg ved, at Express 1 og Max kan løfte opgaven?