Bornholmslinjen: Vi kan løfte opgaven med Express 1 og Max

Bornholmslinjen: Vi kan løfte opgaven med Express 1 og Max
Express 1 og Max må også klare skærene i hovedparten 2022. Arkivfoto: Klaus Holsting
| ABONNENT | 10. JUN 2021 • 14:13
| ABONNENT
10. JUN 2021 • 14:13

FÆRGER

Det er selvfølgelig ikke optimalt for trafikbetjeningen af Bornholm næste år, at Bornholmslinjen torsdag har måttet meddele, at den nybyggede kæmpefærge Express 5, som skulle have været indsat mellem Rønne og Ystad i foråret 2022, nu viser sig at blive et halvt år forsinket.

Men dertil kommer, at det set fra rederiets synspunkt også er uheldigt, at forsinkelsen spænder ben for ledelsens ønske om med indsættelsen af den nye færge fra det australske Austal-rederi at hente Express 1, som den skal afløse, til Kattegat, hvor det så var planen at sejle med ikke som nu tre færger, men med fire.

Tilbage på Bornholm skulle så den mindre færge Max blive, idet den sammen med Express 5 skulle løse opgaven på Rønne-Ystad.

Den plan må altså indtil videre lægges i mølposen, men kommunikationschefen i rederiet, Jesper Maack, er dog fortrøstningsfuld i forhold til, at Bornholmslinjen stadig kan opfylde kontraktforpligtelserne og løse opgave med at fragte de mange passagerer frem og tilbage til Bornholm – også under spidsbelastninger.

Som det har været beskrevet i Bornholms Tidende i den senere tid, toppede kapaciteten på Rønne-Ystad i 2020, idet den er mindre i år og også vil være det næste år. Det fremgår, hvis man ser på kapaciteten på færgerne sammenholdt med deres frekvens. Jesper Maack gør dog opmærksom på, at 2020 var et helt specielt år, hvor rederiet valgte at hente Express 2, som er større end Max, til Bornholm, hvilket gav mening, fordi coronarestriktioner sænkede presset på rederiets Kattegatruter, som især benyttes af forretningsrejsende, samtidig med at danskernes manglende mulighed for at rejse udenlands sammen med hjælpepakker, som gjorde færgerejser billigere, øgede trafikken på Østersøen.

Jesper Maack slår fast, at sommeren 2020 var en "rekordagtig sommer" på grund af de nævnte omstændigheder.

– Men når vi kigger tilbage på tallene for belægningsprocenten på Express 1 og 2, så var vores udnyttelsesgrad egentlig ikke særlig høj, og det var det sådan set heller ikke meningen, den skulle være. Der var jo på grund af corona nogle afstandskrav, vi skulle overholde på færgerne, så vi fyldte dem ikke maksimalt, der var stadig pænt meget luft op til toppen af kapaciteten, siger han.

– Så derfor tror vi også på, at kapaciteten med Express 1 og Max i år er tilstrækkelig. Jeg tror på, at det bliver en god sommer – og den bliver jo også stimuleret af hjælpepakker – men jeg tror ikke, det bliver rekord som i 2020, og det er også det, jeg hører rundt omkring. Nu kan man jo godt komme til Spanien, Grækenland, Italien og så videre.

Det, du siger, er, at du er tryg ved, at Express 1 og Max kan løfte opgaven?

– Ja, for den 26. juni fjerner man jo loftet over kapaciteten på busser, færger og så videre, siger Jesper Maack.

Det sker ikke

Og du siger også, at trods større samlet færgekapacitet på papiret, var kapaciteten i 2020 ikke så meget større, som man kunne tro?

– Det var jo i hvert fald vigtigt i den meget travle sommer, at vi samtidig kunne sikre afstand mellem folk, for det var der krav om. Og i forhold til udnyttelsesprocenterne på Express 1 og 2 kan vi altså se, at der stadig er pænt meget luf. Når vi laver en optælling over, hvor mange mennesker, vi helt præcist flyttede i sommeren 2020, og lægger tallet over på 2021 og forestiller os, at vi skal flytte lige så mange mennesker i år, så skal vi op og have en udnyttelsesgrad på færgerne på omkring 85 – og det kan vi jo godt. Netop fordi afstandskravet forsvinder. Derfor er vi også ret fortrøstningsfulde i forhold til at kunne løfte kapaciteten i år med Express 1 og Max.

– Når vi så kigger på 2022, så havde vi unægteligt glædet os til at indsætte Express 5 i foråret, men må acceptere, at det ikke kommer til at ske. Det er svært at sige noget præcist om passagertallet til den tid, men også det forventer vi, at vi vil kunne løfte. Vores holdning er, at hvis sommeren til den tid pludselig tegner til at blive helt ekstraordinært god, og det håber vi da på, så må vi snakke med Trafikkontaktrådet om, hvordan vi så sætter vores færger i spil for at løfte kapaciteten. Det er jo på fredagene og lørdagene, sagen bliver sat på spidsen, og der er vi i år oppe på, at vi de allertravleste dage sejler helt op til ni dobbeltture med Express 1 og Max. Der bliver altså virkelig flyttet nogle mennesker, siger Jesper Maack.

Planen, som han tidligere har fortalt om i Bornholms Tidende, om i 2022 at have fire færger på Kattegat, må altså som nævnt indtil videre lægges i mølposen.

– Det kan jo ikke lade sig gøre, for når Express 5 ikke kommer til tiden, kan vi ikke hente Express 1 til Kattegat, konstaterer han.

– Vi kan ikke komme til at sejle med fire færger der, før Express 5 bliver leveret. Så også den øvelse bliver forsinket.