Cyklerne skal i busserne placeres i det såkaldte flexareal, hvor det er meget vigtigt, at nødudgangen ikke blokeres af bagage. Man må øjensynligt gerne blokere nødudgangen med ting, man medbringer på sin rejse – eksempelvis en klapvogn – men cykler er altså et no-go. Og hvad gør man så, når man er et ansvarligt busselskab, som gerne kører rundt med alle slags passagerer?
Jo, en af de helt oplagte løsninger er selvfølgelig at høre Trafikstyrelsen, om man ikke kan få ændret cyklernes status, så de ligesom andre køretøjer med hjul under kan komme med bussen. Men det kan man ikke, fortæller trafikchefen til Tidende, uden det er særlig nemt at få en decideret forklaring. Så nu skal problemet knuses på en anden måde: Ved at flytte nødudgangen.
Så når du i en nær fremtid skal have din cykel med BAT-bussen, vil du nu givetvis komme til at blokere en dør, men heldigvis er det overhovedet ikke noget problem længere, fordi den – døren – ikke længere agerer nødudgang. Den er nu i stedet at finde i et af bussens vinduer.
Jamen, er det ikke en herlig måde at dirigere rundt på de de mange regelsæt, som man skal forsøge at finde hoved og hale i?