Leder: Cyklen skal tilbage på BAT-bussen

Leder: Cyklen skal tilbage på BAT-bussen
LEDER | ABONNENT | 18. AUG 2022 • 05:30
Tommy Kaas
Digital chef
LEDER | ABONNENT
18. AUG 2022 • 05:30

Det til tider udskældte kommunale busselskab er endnu en gang hovedperson i en møgsag. Denne gang er det dog ikke BAT, der gebærder sig underligt.

 

Hvorfor har en cykel egentlig status af bagage, når du skal med bussen, når nu en barnevogn eller en kørestol bare er "noget, du har med på rejsen"?

Det er et af de spørgsmål, der presser sig på, efter at BAT er havnet i (endnu) en kattepine, fordi det kommunale busselskabs chauffører har fået bøder for at medbringe passagerer med cykler i sine nyleasede busser.

Cyklerne skal i busserne placeres i det såkaldte flexareal, hvor det er meget vigtigt, at nødudgangen ikke blokeres af bagage. Man må øjensynligt gerne blokere nødudgangen med ting, man medbringer på sin rejse – eksempelvis en klapvogn – men cykler er altså et no-go. Og hvad gør man så, når man er et ansvarligt busselskab, som gerne kører rundt med alle slags passagerer?

Jo, en af de helt oplagte løsninger er selvfølgelig at høre Trafikstyrelsen, om man ikke kan få ændret cyklernes status, så de ligesom andre køretøjer med hjul under kan komme med bussen. Men det kan man ikke, fortæller trafikchefen til Tidende, uden det er særlig nemt at få en decideret forklaring. Så nu skal problemet knuses på en anden måde: Ved at flytte nødudgangen.

Så når du i en nær fremtid skal have din cykel med BAT-bussen, vil du nu givetvis komme til at blokere en dør, men heldigvis er det overhovedet ikke noget problem længere, fordi den – døren – ikke længere agerer nødudgang. Den er nu i stedet at finde i et af bussens vinduer.

Jamen, er det ikke en herlig måde at dirigere rundt på de de mange regelsæt, som man skal forsøge at finde hoved og hale i?

Det her er en af de historier, hvor man håber, at Trafikstyrelsen tager rigtig mange noter og opfinder lige netop dén dybe tallerken, som helt åbenlyst trænger til at blive opfundet i bussystemet. For vi har i dén grad spildt en lang række menneskers tid i den her sag:

Cyklister, der er gået forgæves til bussen. BAT, som har måttet bruge tid på behandlingen af sagerne. Færdselspolitiet, der har rykket ud. Og Trafikstyrelsen, som blandt andet har måttet sige nej til ønsket om at ændre cyklernes status, og som nu – endelig og ifølge BAT-chefen i andet forsøg – ser ud til at godkende det bornholmske ønske om at flytte nødudgangen. Det slagkraftige argument har blandt andet været, at det må man andre steder i landet, og det er jo sådan set et meget godt et af slagsen.

Så mens vi undrer os over bureaukratiet og alle dets herligheder, så lad os glæde os over, at BAT har fundet en vej igennem det.