Næsten alle vores havne kan noget særligt og er med til at skabe liv og værne om kulturlivet.
Vi har 21 private og kommunale havne, der drives i både eget selskab, af kommunen eller passes med kommunens og frivilliges hjælp. Det er et miljø, vi kan være stolte af. Men vi skal huske at værne om det, hvis stoltheden skal fortsætte.
Med de nye fiskekvoter er det kommercielle fiskeri endegyldigt på vej væk, og fritidsfiskeriet lider også kraftigt. Derfor bliver havnenes fremtid – bortset fra Rønne Havns – endnu mere fritids- og oplevelsesbetonet. Der kommer en anden type liv end gamle fiskenet og sildekasser.
Det er en dyr fornøjelse at passe og vedligeholde de gamle granit- og træmoler, og prisen bliver langt højere, når man handler for sent. Derfor er det vigtigt, at kommunalbestyrelsen tænker langsigtet for vores havne og udvikler og bevarer dem. Når Allinge Havn kunne tage den flotte pris, skyldes det i stor grad, at man har været forudseende og beskyttet området med en striks lokalplan, så alle de charmerende gamle strandgårde er bevaret og ikke erstattet med moderne glasbyggeri, som passer dårligt ind i miljøet omkring de herlige bornholmske havne.
For at bevare Allinges førertrøje og værne om hele Bornholms havnemiljø skal vi have en fælles plan for det maritime miljø, der sikrer og udvikler det med masser af vandaktivitet og kulturoplevelser tilpasset den enkelte havns miljø og størrelse. Vi har brug for endnu mere beskyttelse af miljøet rundt om havnene. Den udvikling, som Hasle og nu Tejn har med omdannelsen af den gamle industrihavn til charmerende maritime miljøer er forbilledelig. Mere af det tak.