’Bornholms Højland’ bliver ikke et signaturprojekt

’Bornholms Højland’ bliver ikke et signaturprojekt
Jeg kan se mange gode elementer i Bornholms Højland, skriver Leif Olsen. Men så kommer der et men. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | DEBAT | 28. MAJ • 15:30
Leif Olsen
Debatredaktør
Af:
Tejn

Ifølge Leif Olsen kan det ikke undre, da arbejdsgruppen bevidst har udeladt et af de helt centrale elementer i den grønne trepart, nemlig at nedbringe udledningen af kvælstof til vandløb og hav.

Den grønne treparts hovedmål er at reducere kvælstofsudledningen fra landbruget til søer, vandløb og hav. Det skyldes groft sagt, at de fleste vandløb, fjorde og kystnære havområder er biologisk set døde.

Derudover skal man lave naturgenopretning og styrke biodiversiteten.

På besynderlig vis og med de tyndest mulige begrundelser blev Bornholm i lovgivningen fritaget for at skulle reducere kvælstofsudledningen.

Derfor!

Derfor kan Bornholm naturligvis heller ikke blive et ’signaturprojekt’ – det vil være at gøre grin med resten af landet.

Misforstå mig ikke – som lovgivningen er, så har Bornholm opfyldt den! Man har opfyldt halvandet af de tre kriterier. Der kommer sammenhængende natur, måske lidt mere biodiversitet og ingen kvælstofreduktion til vores døde Østersø – derudover ’generer’ man det industrielle landbrug mindst muligt.

Turist- eller naturprojekt?

Jeg kan se mange gode elementer i Bornholms Højland, men hvis man er en lille smule kynisk, så kommer man vel ikke udenom, at det mere er et turist- og oplevelsesprojekt end det er et egentligt natur- og miljøprojekt.

På den anden side viser debatten om rewilding, urørt skov med videre, at vi danskere er kommet så langt væk fra naturen og den fuldstændigt usentimentale måde, som den fungerer på, at mere adgang til naturen i sig selv er en meget god ting.

Fortsat god arbejdslyst til den lokale gruppe – så håber vi, at andre håndterer kvælstoffet.

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT