Lavere skat og bedre kernevelfærd

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 24. november 2024 • 19:00
Af:
Peter Juel-Jensen
MF for Venstre
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 24. november 2024 • 19:00

Peter Juel-Jensen om den nye finanslov.

Med finansloven for 2025 viser vi igen, at man med Venstre i regering både kan sænke skatten og samtidig styrke vores kernevelfærd.

Mest konkret genindfører vi håndværkerfradraget og forbedrer servicefradraget. Selvom det er aftalt tidligere, så er det i denne finanslov, at vi finder penge til iværksætteraftalen, til at gøre det billigere at lade familievirksomheder gå i arv, sænker skatten for 3 millioner arbejdende danskere og så videre.

Men det er også i denne finanslov at vi genindfører vi håndværkerfradraget, så det bliver billigere for danskerne at sikre deres bolig med fremtidens vildere vejr og klimaforandringer. I samme ombæring forbedrer vi servicefradraget, så det bliver billigere for danskerne at få råd til hjælp i hjemmet.

Jo, vi kan!

I årtier har vi hørt på, at man ikke både kan få råd til at styrke velfærden og sænke skatten.

Det viser vi nu igen, at det er ikke tilfældet, og det er fantastisk, at vi har fået gjort op med det socialdemokratiske mantra, og det var ikke sket, hvis ikke Venstre var gået i regering. Vi var gerne gået endnu videre i forhold til at sænke skatten, men vi er meget glade for, at vi også med denne finanslovsaftale skubber Danmark i en mere borgerlig retning.

Personligt ærgrer jeg mig over, at de blå partier ikke vil være med til at gøre det billigere for danskerne at få renoveret deres boliger eller styrke vores tryghed og kernevelfærd, men så er det jo godt, at Venstre tager den opgave på sig. Vi har også i Venstre haft fokus på at vi tage et opgør med bøvl og bureaukrati i statens forvaltning, og derfor er vi stolte over, at vi med denne aftale laver et opgavebortfald i staten, der svarer til godt 1.000 årsværk i 2025.

Håndværkerfradrag med mere

Med finanslovsaftalen afsætter vi 300 millioner kr. årligt til at genindføre håndværkerfradraget og 100 millioner kr. til at udvide servicefradraget.

Dermed kan danske boligejere fra næste år få en håndsrækning til det næste grønne renoveringsprojekt derhjemme. Det gælder fradrag for for eksempel etablering af omfangsdræn, nye vinduer og isolering af huset. Dermed hjælper vi boligejerne med at foretage både investeringer i at klimasikre og energirenovere boligen.

Samtidig styrker vi servicefradraget, så man fremover kan få et højere fradrag på nu 17.500 kr., og vi udvider ordningen, så man for eksempel kan få fradrag for installering af tyverialarm og rensning af tagrender.

Dermed hjælper vi til at gøre danskernes boliger mere sikre – og vi bidrager til at gøre familiernes hverdag lidt nemmere.

Skolemad

Vi har også fundet penge til en national forsøgsordning for skolemad, så vi kan blive klogere på organisering af skolemadsordninger samt effekterne og betydningen af skolemad både i folkeskoler og de frie skoler.

Det var ikke Venstre, der bragte dette ind til bordet, men lige netop dette er vi i Venstre ikke helt uvante med, da vi tidligere i Venstre, med Karen Ellemann i front som daværende Social- og indenrigsminister, var ganske langt med en tilsvarende ordning – den gang kørte det dog i grøften. Jeg glæder mig over, at dette forsøg med skolemad iværksættes således, at vi enten kommer videre eller fjerner det igen, hvis effekterne udebliver.

Vi har, også på Bornholm familier, der ikke formår at dække dette basale behov hos deres børn. Det kan der være mange grunde til, men vi kan ikke bare lade stå til. Sultende børn, og børn der ikke har dække deres basale behov, kan ikke opretholde fokus – og er derfor ikke undervisnigsparate.

Kulturinstitutioner

Sluttelig glæder jeg mig meget over 2 millioner til Kongemindet.

Det er en af øens helt store attraktioner, som alt for mange turister er kørt forgæves til – det har vi ikke råd til på Bornholm.

Der er også en håndsrækning til, 2 for Bornholm vigtige attraktioner - Middelaldercentre og NaturBornholm får hver 250.000,- til en underbygning af deres skolemateriale.

Det er min klare overbevisning, at man har godt materiale allerede i dag, men skal vi sikre, at børn også i fremtiden, når de træder ind i de to VPACér (Videnspædagogiske Aktivitetscentre) bliver udfordret og får stimuleret deres nysgerrighed, så skal dette område hele udvikles og ajourføres. Bornholm er ud over København landets store lejrskole-destination. Det har øen stor glæde af, men der skal altså også være noget at rejse efter, og her er vores to lokale centre meget centrale.

Penge til indgåede aftaler

Endelig finansierer finansloven en række af de aftaler, som vi har indgået i løbet af 2024, og som vi er rigtig stolte over.

Det gælder blandt andet midler til den grønne trepartsaftale, midler til at gøre generationsskiftet for familieejede virksomheder nemmere og skattelettelser til vores iværksættere. Det er også fra 2025, at arbejdende danskere vil begynde at opleve de personskattelettelser, som Venstre har sikret.

Det hele er med til at skubbe Danmark i en mere borgerlig retning.

Debatredaktørens bemærkning

Tidende har inviteret de to bornholmske folketingsmedlemmer til at lave et indlæg om det indgåede finanslovforlig. Peter Juel-Jensen har reagerert og fremsendt ovenstående indlæg.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT