Lær visdom af livets optrin

Lær visdom af livets optrin
Nærlæs, hvad der står skrevet over scenen, foreslår Leif Thøstesen. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 12. SEP 2023 • 15:30
Af:
Leif Thøstesen
tidligere formand for Rønne Theater
Bornholms Teater
KOMMENTAR | ABONNENT
12. SEP 2023 • 15:30

Lige nu ved jeg ikke, om jeg skal græde eller le, men som den ”fjollede amatør”, jeg er, vælger jeg det sidste.

Som forlængst afgået bestyrelsesformand for Rønne Theater og senere også egnsteatret, Bornholms Teater, tillader jeg mig at kommentere den voldsomme besparelse, kommunalbestyrelsen pålagde Bornholms Teater ved sidste uges budgetforhandlinger, en besparelse, der af gode grunde ikke kan effektueres, men naturligt nok har skabt stor vrede og frustrationer langt ud over Rønne Theaters inderkreds.

Jeg genkalder mig tiden tilbage i 90'erne, hvor jeg som bestyrelsesformand sammen med bestyrelsen for Rønne Theater kunne se, at det gamle, fredede teater i bogstaveligste forstand var ved at falde sammen om ørerne på os på grund af manglende vedligeholdelse af bygningerne og et svækket indkomstgrundlag i udlejningsvirksomheden Rønne Theater.

Det offentlige tilskud fra amt og kommune var sparsomt. Ved henvendelser til myndighederne blev bestyrelsen mødt med overbærenhed, for vi var jo bare en flok ”fjollede amatører”, der havde brug for en legeplads.

Få fuld adgang til Tidende.dk

Første måned 0 kr.
Herefter 109 kr./md.

Se andre abonnementer her

HVOR DRØMMER VI OS HEN? OM KULTUREN

Hvad skal fremtiden være, når det gælder Bornholm og kulturen. En rækker engagerede og vidende eksperter og læsere bidrager med deres bud. Send gerne dine tanker til debat@tidende.dk.