Lad os nu blive dumme

Lad os nu blive dumme
Biblioteket i Svaneke kan stå foran en lukning. Arkivfoto: Sarah Thun Kristensen
KOMMENTAR | ABONNENT | 19. FEB 2024 • 12:05
Af:
Henrik Søby
Svanekes Venner
KOMMENTAR | ABONNENT
19. FEB 2024 • 12:05

Centraliseringen på biblioteksområdet strider mod alle anbefalinger, jeg kender til, skriver Henrik Søby fra Svaneke.

Da afgørelsen af den fremtidige biblioteksstruktur formentlig snart skal træffes, er det relevant at opsummere, hvilket beslutningsgrundlag politikerne handler ud fra.

Bornholms Biblioteker inviterede den 2. maj til et ”Åbent inspirations- og debatmøde” på Rønne Bibliotek under overskriften ”Dit, mit, vores bibliotek”.

Indbydelsen var formuleret således:

”Et godt bibliotek. Mange bornholmske borgere kommer jævnligt på biblioteket, men hvad er et godt bibliotek for dig og for din nabo?

Kom og hjælp os med ideer til, hvordan vi skruer fremtidens bibliotekstilbud sammen på Bornholm.

Anledning: Bornholms Folkebiblioteker har sat gang i et strategiprojekt, der bl.a. indeholder en gentænkning af det eksisterende bornholmske bibliotekstilbud. Som et led i projektet, vil vi forsøge at afdække, hvad borgerne egentlig synes et godt bibliotek skal kunne.

Her vil vi rigtig gerne have gang i en debat, hvor flere forskellige stemmer fra det bornholmske samfund er repræsenteret.”

Dokumentationen mangler

Denne invitation kan man kun have sympati for. Alle organisationer bør lejlighedsvis sikre sig, at man opfylder sine mål bedst muligt og er i overensstemmelse med brugernes ønsker og behov – så vidt økonomien tillader.

Desværre har BRK/biblioteket ikke fremlagt dokumentation for, hvordan de har brugt de fremførte ønsker og behov fra mødet.

Resultatet af brugerundersøgelsen fra foråret 2023 er så spinkelt, at der ikke kan udledes brugbare konklusioner. Det er for eksempel anført, at 33 procent af borgerne i Klemensker er villige til at køre efter et bedre bibliotekstilbud, men der er reelt tale om, at en ud af tre respondenter har udtrykt dette. Ligeledes er den samlede svarprocent i undersøgelsen så lav (302 besvarelser på 4000 udsendte spørgeskemaer), at svarene ikke er brugbare.

Nu er det tilsyneladende besluttet, at man ved ”hvad der tjener borgerne bedst”, nemlig en reduktion af de lokale biblioteker for at kunne udbygge Rønne (og måske Nexø) bibliotek. Formentlig vil man være godt tilfreds i Rønne, men jeg kender ingen ude på øen, der ser en centralisering som et forbedret tilbud.

Jeg har respekt for BRK’s pressede økonomi, men må erindre om en gammel sandhed, der fremhæver kulturens vigtighed – også i ”krisetider”, for eksempel denne:

Danmark var gået bankerot i 1813, og vi måtte gennem en ydmygende fredsslutning i 1814 efter vor indblanding i Napoleonskrigene. Det var ikke nogen fest at lave et nyt statsbudget. Samtlige udgiftsposter blev beskåret på det voldsomste – undtagen Kunstakademiet, som blev reorganiseret og fik bevillingen forøget. For som akademiets formand, prins Christian Frederik (den senere Christian 8.), klogt formulerede det: "Fattige og elendige er vi. Lad os nu blive dumme til, så kan vi gerne høre op at være en stat".

Den påtænkte centralisering strider mod alle anbefalinger, jeg kender til. Selv på det omtalte borgermøde var det et gennemgående tema fra oplægsholderne, at bibliotekerne skal ses som et meget vigtigt element for demokratisk dannelse og til bevarelsen af dansk kultur (bredt set).

På mødet kunne flere statistisk påvise sammenhængen mellem tilgængelighed (kort afstand og synlighed) og frekvensen af brugere.

Det understøttes af en artikel i dagbladet Politiken, 6. maj 2023, hvor lektor Henrik Jochumsen fra Københavns Universitet er citeret for følgende: ”Vi ved, at jo tættere på et bibliotek er, jo større er sandsynligheden for, at man bruger det. Så det er klart et problem, når borgerne har langt til et bibliotek. Klart. Det er både et kulturformidlingsproblem og et demokratisk problem”.

Senest er det relevant at henvise til en rapport fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker om ”Biblioteksbrug i dag og i morgen”. Rapporten viser overordnet, at bibliotekerne er meget brugt. Der beskrives tydeligt, at dem, der har kortest tid og afstand til biblioteket er flittigere brugere end andre. Personalets imødekommenhed og hjælp anses som vigtigt, også selvom der er selvbetjente åbningstider.

Min forhåbning er, at politikerne i den videre proces tager hensyn til denne viden og bibeholder filialer i hele kommunen, så ikke flere borgere får for langt til et godt bibliotekstilbud.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT