Kombardo-terminals toiletter skaber frygt for sygdomme

Kombardo-terminals toiletter skaber frygt for sygdomme
Et af de fire billeder, Thomas Thors har sendt til Movia. Privatfoto
KOMMENTAR | DEBAT | 24. MAJ • 11:00
Af:
Thomas Thors
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | 24. MAJ • 11:00

De kan være smittefarlige, mener Thomas Thors.

Jeg har den seneste gode uges tid kastet mig ud i en indsats for at få højnet rengøringsstandarden på toiletterne i Københavns Busterminal, som i lange - på grund af kritisable hygiejniske forhold - udgør en latent fare for spredning af smittefarlige sygdomme.

Københavns Busterminal

Ifølge chatGPT blev terminalen indviet den 6. juni 2024 og er beliggende under Dybbølsbro på Vesterbro, mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade, og blev etableret for at erstatte de tidligere forhold på Ingerslevsgade, som ofte var præget af trafikkaos og utryghed for både passagerer og trafikanter.

Terminalen har en kapacitet til at håndtere cirka 1,4 millioner passagerer årligt, svarende til omkring 195 busser på hverdage. Terminalen rummer 15 busholdepladser, herunder både 12 pladser til 15-meters busser og tre til 18-meters busser, samt faciliteter som kiosk, ventesal, toiletter og cykelparkering.

Flittig bruger

Jeg er i lighed med mange borgere på Bornholm og vore gæster ovrefra en flittig bruger af Kombardoekspressens busser til og fra øen.

Jeg benytter hyppigt Busterminalens toiletter. Jeg oplever stort set hver gang uhumske og tilsvinede toiletrum med manglende papir og sæbe. Ligesom jeg sidste gang måtte konstatere, at der ikke var vand i hanerne på handicaptoilettet

Henvendelser

Jeg har i mails til Københavns kommune, Kombardoekspressen og Movia beskrevet de kritisable forhold. Jeg har ydermere sendt fire fotos, som dokumenterer de elendige forhold.

Jeg skrev senest den 18. maj til Københavns kommune, Molslinjen og til den ansvarlige for rengøringen af toiletterne fra Movia, en mail med nedenstående hovedindhold - med enkelte efterfølgende tilføjelser:

“Jeg var her til middag endnu en gang i Busterminalen, hvor jeg benyttede et af toiletterne. Der var lidt renere på gulvet; men der var ikke sæbe på toiletrummene. I det fjerneste rum var vasken i et af rummene stoppet og fuld af snavset væske. En af brugerne, der lige havde været på toilettet bemærkede, at der ikke var papir på det toilet, som hun havde benyttet.

Det er bemærkelsesværdigt, at selv på et så relativt tidligt tidspunkt på dagen (klokken 13:00) var standarden kritisabel. Der var lang kø til toiletterne.

Jeg talte med Kombardoekspressens guide, som vidste, at jeg havde rejst problematikken overfor Molslinjen. Han var og er fortsat enig i, at standarden er kritisabel. Han ville tage kontakt til det firma, der står for rengøringen, men spørgsmålet er, om det vil vise sig tilstrækkeligt.

Min umiddelbare opfattelse er, at rengøringsfirmaet ikke yder mere end det, det bliver betalt for.

Movia bør derfor afsætte yderligere midler, så de kritisable forhold bliver rettet - og der i det mindste er en rengøringsmedarbejder/vagt til stede i hele åbningstiden.”

Svar fra Movia

Movias svar var:

"Kære Thomas Thors,

Tak for din henvendelse vedrørende rengøringsstandarden på toiletterne på Københavns Busterminal.

Busterminalen er ikke bemandet, og derfor er henvendelser fra brugerne af terminalen en vigtig kilde til, at vi kan reagere på eventuelle kritisable forhold.

Det er korrekt, at Movia har det daglige driftsansvar for busterminalen på vegne af Københavns Kommune, som ejer terminalen.

Den daglige rengøring udføres af en ekstern leverandør efter et offentligt udbud, og grundlaget for rengøringen er en detaljeret kravspecifikation, som blandt andet foreskriver, hvor ofte og på hvilke tidspunkter toiletterne skal rengøres og papir og sæbe skal fyldes op.

Leverandøren dokumenterer med foto hver enkel rengøring.

Rengøringsfrekvensen er i udgangspunktet fastsat til fire gange daglig rengøring/soignering og er søgt tilpasset belastningen af toiletterne på baggrund af antallet af busankomster på ugedage og tidsrum i åbningstiden, som er fra klokken 5.00 til 24.00, men vi er åbne for, at der kan være behov for justering og differentiering set i forhold til ugedage og tidspunkter. En sådan vurdering vil vi snarest gennemføre, og samtidig vil vi undersøge, om der er en anden og bedre teknisk løsning end de nuværende papirdispenserer."

Mit svar

"Tak for dit svar. Jeg har lige sendt dig fire fotos taget af mig d. 11/5 omkring kl 18:00, som dokumenterer en meget lav rengøringsstandard. Jeg har, som jeg tidligere har skrevet, været i kontakt med Molslinen, som på Kombardoekspressens vegne deler min opfattelse af en dårlig hygiejnisk standard i Københavns Busterminals toiletter - blandt andet baseret på udtalelser fra Kombardoekspressens guide, som tilbringer mange timer daglig i Busterminalens område. Jakob Schmidt, Molslinien, har i en mail til mig redegjort for, at også han har kontaktet jer.

Det er helt tydligt, at løsningen med fire rengøringer i et tidsrum på 19 timer dagligt langt fra er nok til at sørge for, at der er en forsvarlig hygiejnisk standard. Der bør være et skilt på toilettet, som angiver, hvornår de seneste rengøringer er foregået, og hvornår de næste rengøringer vil finde sted.

Det er helt uforståeligt, at I i København, som for ikke så længe siden gennemlevede en periode med omfattende covidsmitte, tillader en så åbenlys smittefare fra de dårligt vedligeholdte toiletter. Når man betænker, at toiletterne bruges af passagerer fra alle dele af Europa, må det vække til eftertanke, at der er en betragtelig risiko for at nye varianter af covid - eller andre smittefarlige sygdomme - vil kunne spredes fra jeres toiletter.

Jeg har nu i to omgange forsøgt at få svar på min kritik af forholdene via jeres hjemmeside, hvor jeg har krydset af for, at jeg ønsker svar fra Movia uden, at jeg har fået noget svar.

Det er først nu via Københavns kommune lykkedes mig at få kontakt til dig.

Jeg vil foreslå, at I - ud over en mere intensiv rengøring af toiletterne med løbende kontrol af, om der er nok sæbe og papir på de enkelte toiletter - også bør sikre, at der er håndsprit tilgængeligt i hvert af toiletrummene. Jeg vil ligeledes foreslå, at der på jeres hjemmeside bliver tilføjet en ny rubrik, som omhandler klager over rengøringen, hvis I virkelig ønsker en tilbagemelding fra jeres brugere.

Min opfattelse er i øvrigt, at fire toiletrum og et handicaptoilet langt fra er tilstrækkeligt til de mange tusinde passagerer, der hver dag rejser frem og tilbage via Busterminalen.”

Opfordring

Afslutningsvis vil jeg opfordre de læsere, som fremover måtte opleve utilfredsstillende forhold på Københavns Busterminals toiletter, til at kontakte Movia på movia@moviatrafik.dk.

Læserbrevet rummer udvekslinger mellem skribenten og diverse modtagere. Disse er citeret af skribenten. Personerne er anonymiseret af redaktionen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT