Kongen virkede sædvanligt veloplagt, hilsende og smilende til de glade fremmødte bornholmere på Lille Torv, der så ham genindvie og lægge en krans ved mindestenen over de ni dræbte bornholmere under de sovjetiske bombardementer 7. og 8. maj 1945.
Det blev både et højtideligt og værdigt øjeblik, som samtidig gentog Danmarks officielle anerkendelse af, at Bornholm dengang blev udsat for en frygtelig katastrofe.
Kongen var i det korte interview med pressen senere i Nexø lidt usikker på antallet af dødsofre, var det ni eller 10? Han havde vist også misforstået, at der ikke bliver flaget på Bornholm for befrielsen 4. og 5. maj. Det gør der dog, men nok ikke i alle bornholmske flagstænger.