Klimadagbog: Stenalderen ophørte ikke fordi vi løb tør for sten

Klimadagbog: Stenalderen ophørte ikke fordi vi løb tør for sten
Lea Wermelin skriver klimadagbog fra COP28 i De Forenede Arabiske Emirater. Eget foto
KOMMENTAR | ABONNENT | 11. DEC 2023 • 19:00
Af:
Lea Wermelin (S)
folketingsmedlem
KOMMENTAR | ABONNENT
11. DEC 2023 • 19:00

COP'en er ved at gå ind i sine sidste og afgørende dage. I skrivende stund sidder jeg i plenarsalen, hvor vi venter i spænding på det udkast til aftale, der skulle være lige på trapperne. Aftaleteksten vender jeg tilbage til. For jeg vil gerne starte med at dele vores globale klimaministers ord her fra COP'en: ”Stenalderen ophørte ikke, fordi vi løb tør for sten. Og vi kommer heller ikke til at handle på klimakrisen, fordi vi løber tør for fossile brændsler. Det handler om nye måder at gøre det hele på”. For mig indrammer det den problematik, vi står over for. At omstillingen ikke sker af sig selv. Men kræver handling og aktive beslutninger.

Vertikalt landbrug

Her på COP'en har jeg besøgt Expo City Farm. Sådan en er der nemlig også. Et helt område med fokus på grøn omstilling af landbruget, og med nytænkende løsninger på bæredygtig fødevareproduktion. Og et godt eksempel på, hvordan vi skal begynde at tænke i andre baner for at sikre fødevareproduktion i alle dele af verden, hvor fx ørken spreder sig og gør det sværere at skaffe mad på bordet lokalt.

Her så jeg eksempler på, hvordan svampe kan dyrkes i kaffegrums og dadel-palmeblade, og hvordan vertikalt landbrug kan være en del af løsningen. Vertikalt landbrug er en dyrkelsesmetode, hvor dyrkningen foregår indendørs – og ofte uden jord. Endda med vanding fra saltvand. Det kan derfor være et godt svar på, hvordan vi kan løse den usikkerhed, der lige nu er forbundet med landbrug og dyrkning i mange lande. På grund af klimaforandringerne. Så sent som i sommers så vi også, hvordan høsten blev ramt mange steder i Europa og resten af verden på grund af tørke. Derfor handler COP også om nytænkning og inspiration, og i det her tilfælde for eksempel om mere robuste afgrøder og nye metoder.

Et kig ind i fremtiden

Et andet kig ind i fremtiden fik vi tidligere i dag, hvor vi brugte formiddagen i Sustainable City. Et klimaneutralt boligområde, der er bygget op i Dubai, hvor for eksempel solceller bruges lokalt til at sikre energiforsyning, bygningerne designes til at give skygge i en by, hvor temperaturerne kan nå op på 45 grader, og hvor der også dyrkes lokale grøntsager. (Men det er nu langt fra resten af levemåden i Dubai, hvor benzinbiler og overforbrug mere er standarden end undtagelsen.) Vi har også besøgt Future Museum, som er et forsøg på at rejse ind i fremtiden. Det er et meget godt eksempel på, at det af og til godt kan virke lidt som en science fiction film, når man bevæger sig rundt i Dubai.

Og så tilbage fra fremtid til nutid. For vi har som bekendt et ur, der tikker. Og skal vi nå vores mål og holde os under en temperaturstigning på 1,5 grader, så er det ikke længere nok at være klimaneutrale. Nogle lande skal også være klima-negative. I praksis betyder det, at vi skal trække mere CO2 ud af atmosfæren, end vi udleder. Derfor har vi her på COP'en præsenteret en ny international alliance, som går under navnet GONE (Group of Negative Emissions).

I Danmark har vi selv et mål om at blive klima-negative i 2045. Og med alliancen vil vi nu arbejde hen imod at få flere lande til også at sigte mod et mål om negative udledninger. Blandt andet sammen med Panama og Finland, og opgaven bliver nu at overbevise flere lande om at følge vores fodspor.

Et aftaleudkast på trapperne

Men hvordan går det så med forhandlingerne? De sidste dage op mod COPens afslutning kan det ofte se ud som om, forhandlingerne er gået i hårdknude. Og at hver gang vi tager ét skridt frem, så tager vi to tilbage. Men ingen har sagt, at det skal være nemt.

Første aftaleudkast ser ud til at være lige på trapperne. Alle går og venter - og alle har mange rygter om, hvordan balancerne i teksten ser ud. Jeg er fortsat optimistisk. Danmark presser sammen med resten af Europa på for at fastholde i teksten, at olie, kul og gas skal udfases. Og jeg håber på, at vi i morgen har et meget mere klart billede af, hvordan vi lander - og ikke mindst at vi lander på benene frem for med en maveplasker.