Kaas: Slut med at arbejde i blinde

Kaas: Slut med at arbejde i blinde
LEDER | 25. MAR 2024 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER
25. MAR 2024 • 05:30

Endelig begynder BAT at tælle sine passagerer og skal fremover lægge sin fartplan ud fra et mere oplyst grundlag.

Det virker som om, at man tidligere har stukket en finger i vejret og fornemmet, hvad vej vinden blæste, og så på den baggrund sjusset en køreplan sammen for de bornholmske busser. Men nu vil det kommunale busselskab BAT endelig sætte gang i en kvalificeret passagertælling i samtlige busser, så der kan dannes et overblik over, hvor og hvornår flest kører med.

Den historie fortalte vi lørdag, og man må sige, at det mildest talt er på høje tid.

Alt for længe har det sejlet for BAT, og det ene økonomiske underskud har afløst det andet, men en ændring som den her kan være med til at markere en betydelig forbedring i selskabets evne til at forstå sine passagerer og deres ageren på de forskellige ruter. Det er et skridt i den rigtige retning for fremtidens offentlige transport.

BAT-chef Niels Rasmussen har tidligere udtrykt frustration over at skulle stykke en køreplan sammen i blinde, for uden nøjagtige data har det selvsagt været svært at træffe gode, underbyggede beslutninger.

De teknologiske fremskridt har muliggjort en løsning med kameraer over dørene i bussen. Det er en ekstern leverandør, der skal stå for indsamlingen af data, og når det hele er på plads, og systemet er blevet justeret, så det virker efter hensigten, er BAT klar til at få et detaljeret indblik i passagerernes ind- og udstigninger. De nye data vil blive behandlet og analyseret, og så bliver der altså gjort klar til en ny og forbedret BAT-oplevelse.

Og det er ikke kun BAT og selskabets interne drift, som passagertællingen bliver et vigtigt redskab for. Tiltaget er også nødvendigt for politikerne og deres bestræbelser på at få et styrket og mere bæredygtigt kommunalt busselskab. Forhåbentlig kan det føre til målrettede investeringer, forbedret service og en generel forbedring af transporten.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT