25 millioner kroner. Det beløb kaster den danske stat hvert år efter Bornholms Lufthavn, og fra 2025 bliver lufthavnen så tilført yderligere 18,7 millioner kroner årligt efter regeringens udspil om en grønnere luftfart. De penge skal vi nok være ret taknemmelige for.
I weekenden udkom vi på Tidende med historien om, at staten faktisk har haft lufthavnen til salg. Skiftende transportministre har fået til opgave – når de kom til Bornholm – at tilbyde kommunen ejerskabet af lufthavnen for et symbolsk beløb. En krone, skulle det være.
Heldigvis, fristes man til at sige, er tilbuddene blevet afvist på stribe. For som tidligere transportminister Hans Christian Schmidt siger det i Tidende, så er det svært at få øje på det kundegrundlag, der skulle kunne drive Bornholms Lufthavn på almindelige vilkår. De gode folk i kommunen har set det samme.
Men man kan i virkeligheden ikke fortænke staten i at ville af med Bornholms Lufthavn. Det er den eneste tilbageværende lufthavn i Danmark, der er 100 procent statsejet, og den giver altså et dundrende underskud hvert år. Staten har tidligere haft held med blandt andet at forære Aalborg Lufthavn til 13 omkringliggende kommuner, så selvfølgelig er forsøget også blevet gjort her.