En ugentlig pause til verdens største hurtigfærge, Express 5, lyder sådan set tilforladeligt. Måske endda fornuftigt. Men kigger man lidt nærmere på ugens udmelding fra Bornholmslinjen, så går vi ind i en vintersæson, hvor vi skal undvære Express 5 sammenlagt to dage hver uge; fra mandag eftermiddag til onsdag eftermiddag.
Ja, hurtigfærgen, som Bornholmslinjen blev nødt til at købe til os, fordi de havde stillet med dårlige færger uden de såkaldte t-foil-stabilisatorer i Østersøen, og som til gengæld udløste en to år længere kontrakt til rederiet, skal i vinter holdes ude af sejlplanen i to af ugens syv dage.
Hurtigfærgen, som blandt andet skulle sikre os stabil sejlads i de kolde og blæsende vintermåneder, skal nu erstattes af Express 1, og vi får dårligere komfort som et potentielt ugentligt tilbagevendende problem.
Hurtigfærgen, spritny og lækker, skal holdes i havn, fordi det giver Bornholmslinjen "bedre mulighed for at udføre nogle vedligeholdelsesopgaver", som det hedder. Igen: Sammenlagt to dage hver uge.