Israel skaber fred

SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 12. november 2024 • 20:00
Af:
Holger I Poulsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 12. november 2024 • 20:00

Kommentar til M Harilds læserbrev i Tidende den 6. november

Kære Michael Harild

Du bruger betegnelsen "sandsynlige folkemord" om Israels krig mod terrorister i Gaza, hvor der rammes tusindvis af civile.

Det er en dybt tragisk situation, men at kalde det folkemord er meget urimeligt. Gazastriben er et område, en del mindre end Bornholm, men med godt to millioner mennesker. Havde det været Israels hensigt at begå folkemord, skulle det vist ikke være det sværeste i verden.

Ligesom dig, så synes jeg, at Israels venner skal stille krav og kræve stop for udbygning af bosættelser på Vestbredden, og Østjerusalem, og at der slås hårdt ned på bosætteres eventuelle chikanerier mod den palæstinentiske befolkning.

Men når du skriver, at grænserne skal føres tilbage til 1967, så ved jeg ikke helt hvad du mener, men hvis du mener, at Israel skal trække sig ud af de besatte områder, så håber jeg, at du vil prøve at gøre dig klart, hvad dette ville betyde.

Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem

I Gazastriben, hvor der jo i mange år ikke har været en besættelsesmagt, og heller ikke israelske bosættere, vil det - hvis Israel efter denne her krig trækker sig ud igen - omtrent gå som det plejer:

Hamas vil rejse sig nogenlunde af støvet og samle sig en masse militærudstyr og skjule det under civilbefolkningen. Efter en årrække - når de synes de har nok - vil de fyre det af ind over Israel. Scenariet vil gentage sig: Israel må forsvare sig, og taberne bliver store for den civile befolkning. Det samme vil så ske på Vestbredden og i Østjerusalem - de, som ikke ønsker Israels eksistens og ikke ønsker demokrati, vil have frit spil.

Med kæmpe våbenforsyninger fra Iran vil de snart besidde al magt i området, og de steder, der i dag er under fuldt civil styre, vil blive helt underlagt, og blive brugt som bombeskjold, når terroristerne har angrebet Israel med alt det iranske isenkram, og Israel er blevet nødt til at forsvare sig: med store civile tab til følge!

Det 'raske' øje

Så det bedste Israel overhovedet kan gøre - det er at blive og skabe fred, som de gør nu.

Det samme bør de - i massiv grad - gøre efter krigen, i Gaza. Vi har jo i katastrofal grad set hvad der skete, da de ikke var besættelsesmagt derinde: følgen blev denne rædselsfulde krig!

Michael - det er altså, hvad man vil skue, hvis man sætter kikkerten for et sundt og raske øje.

Libanon

I det sydlige Libanon ser vi nu Hizbollah godt etableret. Det skulle ikke være muligt med FNs Unifils tilstedeværelse.

Hvad nu end årsagen er, så har unifil ikke - ja, slet ikke - formået at løse sin opgave. De har skabt tom tryghed, og hvor ærgerligt, at det end er for det lille Libanon, så kommer det jo nok til at udarte sig i en langvarig besættelse af den sydlige del.

Jeg ønsker frihed til ethvert folk og land, der lige så anerkender andres frihed, og som har så meget styr på sig selv, at det ikke lader terrorister og andre forrædere hærge udadtil og indadtil. Her er Palæstina desværre ikke, og heller ikke Libanon.

FÅ ABONNEMENT