Og selvom det ikke var uden grund, at årtiet blev kaldt ”fattigfirserne”, så gik jeg aldrig frysende i skole eller sulten i seng. Derfor var alle versene med ”Frygt ikke!” ikke noget, der betød det store for mig dengang, og når jeg i søndagsskolen hørte om de forskellige helte fra Bibelen og kirkehistorien, som stolede på Gud, selvom alt så sort ud, så havde jeg ærlig talt lidt svært ved at sætte mig i deres sted fordi jeg ikke selv kendte til at lide nævneværdig nød.
Anderledes nu
I disse år ser verden imidlertid anderledes ud: Klimaforandringerne har både gjort naturkatastroferne værre og bragt dem langt tættere på vores dørtrin, 80ernes kolde krig er afløst af en brandvarm krig i Ukraine, som risikerer at brede sig til flere lande, og det er en meget reel risiko at vi – i særdeleshed her på Bornholm – i kortere eller længere tid mister adgangen til livsvigtige ressourcer som el og vand.
Vi har med andre ord pludselig fået noget at frygte!
Men det betyder blot, at vi kommer til at have en smule mere til fælles med flertallet af mennesker op igennem historien og rundt om i verden. Det, at vi i Danmark gennem så mange år hverken har oplevet krig, naturkatastrofer eller fødevaremangel, er helt unikt i et verdenshistorisk perspektiv.