Det kan have sine gode sider, især når Bornholm som få steder har fostret eller dannet grobund for noget af det ypperste i dansk kunst. Men det er her vigtigt at erindre, at fundatsen blev konciperet længe før det moderne gennembrud og før de betydelige kunstnere, der i midten af forrige århundrede satte deres præg også internationalt, og at da kunstnerne kom til Bornholm, nød de sjældent den anerkendelse, som de kunne fortjene. For eksempel blev Sonja Ferlov Mancoba først ”berømt” på Bornholm, da hun posthumt havde fået stor international anerkendelse. For ikke så mange år siden sagde man nej til en stor opstilling af hendes værker på hjørnet af Munch Petersensvej og Snellemark, og kun takket folk ovrefra, får hun nu sin fortjente plads i Allinge.
Frem til årtusindskiftet havde Bornholm en aktiv ”udenrigspolitik” med en lang række kulturelle og demokratifremmende samarbejdsrelationer på kryds og tværs af Østersøen. For eksempel udsprang Baltisk Bro af dette og er efter mange års dvale nu genoplivet, nok mest på baggrund af den tragiske krig i Ukraine. Svanekegården blev stiftet, næsten som et kulturhus for de danske forbindelser til de baltiske lande. Relationerne sikrede en strøm af udvekslinger både af mennesker og udstillinger, så vi lærte hinanden bedre at kende fra Rügen over Gotland og Sarema til Ålandsøerne. På kunstmuseet ”sneg” vi internationale udstillinger ind både fra de baltiske og nordiske lande, men også fra Frankrig, Italien og Rusland, for på den måde at sætte den bornholmske kunst i perspektiv og demonstrere, at de fleste nybrud i dansk og bornholmsk kunst har sine rødder i kunstnernes udsyn til nye strømninger ude i Europa.
Noget af det internationale arbejde dannede siden basis for de store europæiske biennaler for glas og keramik, som selv med en sporadisk repræsentation af det lokale, har bidraget til at fastslå det bornholmske kunsthåndværks position på den internationale scene. Nogle få institutioner og foreninger arbejder konsekvent internationalt, Glas og Keramikskolen er blevet et internationalt fyrtårn, Baltisk Bro er nævnt, også Birca og Bornholms internationale gadeteaterfestival kan nævnes, men tænk hvilken berigende viden og oplevelser vi kunne få, hvis vi i alt hvad vi foretog os, tænkte ud af boksen og over grænsen.
Viden og udsyn i centrum
Jeg drømmer om et Bornholm, hvor viden og udsyn er i centrum. Hvor vi selvfølgelig fortsat skal passe godt på hinanden og sikre, at vi i vores uddannelsessystem giver plads til kreativitet, til de skæve ideer og eksistenser og at vi både viser ansigt udenlands og byder nye internationale kunstnere og strømninger velkomne her til gensidig udveksling af viden, oplevelser og erfaringer.