Hvad skal der ske med vores museum?

SYNSPUNKT | ABONNENT | 13. JUN 2024 • 19:00
Af:
Frederik Tolstrup
SYNSPUNKT | ABONNENT
13. JUN 2024 • 19:00

Frederik Tolstrup, spidskandidat for Venstre ved det kommende kommunalvalg, forholder sig her til det forliste museumsprojekt.

Bornholm har en helt unik historie, der står tydeligt frem den dag i dag. Vi har vores middelalderkirker, vores tilflugtsborge og Hammershus. På bornholmske marker er der fundet flintøkser og sølvskatte. Vi har en rig kulturarv og den fortjener at blive opbevaret og vist frem på et moderne museum.

Udfordring

Vi har en stor udfordring med vores nuværende museum i Sankt Mortensgade, Rønne. Allerede for år tilbage var museet slidt og utidssvarende. Eftersom det store museumsprojekt ved Helligdommen er opgivet, så er vi nu slået tilbage til start.

Det kan lyde mærkeligt; nu, hvor alt er stoppet - hvor alt er gået galt. Men vi skal i gang igen. Vi skal have fundet en løsning, som gør at vi kan beholde vores kulturarv i ordentlige rammer på Bornholm. Vi bornholmerne kan ikke leve med at store dele af vores kulturarv forlader øen, fordi vi ikke har et ordentligt museum. Turismen kunne også profitere af et moderne museum, da Bornholms kulturarv er i topklasse.

2 muligheder

Der er for mig at se to muligheder. Der kan enten renoveres i Rønne eller bygges nyt.

Vælger man at renovere det nuværende museum, så kan man måske lave et projekt, der tiltaler de fonde, der ønsker at bygge bæredygtigt og bevare i stedet for at rive ned. Det er måske også muligt at lave sådan et projekt i mindre etaper, som lokale byggefirmaer kan finde tid til. Det kan være, at det er det mest realistiske.

Vælger man at arbejde ud fra, at der skal bygges et nyt museum, så har det også sine fordele. Ofte er det billigst på lang sigt at bygge nyt. Man kan få en placering, der er let at komme til - med parkerings- og busholdepladser. Man kan bygge nogle rammer, som passer til en moderne udstilling og derigennem øge tilgangen af besøgende. Beliggenheden kan ved nybyggeri være over hele øen. I mine øjne giver det mening at et nyt museum ligger i Rønne. De mange skoler kunne benytte museet, og Rønne er et sted de fleste bornholmere kommer nemt til.

Realisme fra start

Det er nok vigtigt at se realistisk på tingene tidligt i processen. Jo mere vi drømmer, jo dyrere bliver det for det meste.

Balancen skal findes. Vores museum skal yde vores historie retfærdighed – men samtidigt skal det kunne realiseres. Det var ikke muligt på Helligdommen.

Mange har arbejdet seriøst på at få lavet et større museum ved Helligdomsklipperne, og man kan godt ærgre sig over, at kritikere havde held til at forhale projektet gennem klager. Men sådan er det nu en gang, når man arbejder med noget så vigtigt som vores kulturarv.

Folk har holdninger, folk vil klage, der vil opstå uenigheder og det skal have plads. Alene det, at jeg foreslår at et nyt museum bør ligge i Rønne vil give kritik. Men debatten skal genstartes, og det vil jeg gerne bidrage til med dette indlæg - fordi vores kulturarv skal have en fremtid på Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT