Bornholm har sin egen kultur
Jeg er ikke født på Bornholm, men ud over i Danmarks hovedstad København tror jeg oprigtigt ikke, der er noget sted i landet, som så mange danskere har et personligt forhold til som Bornholm. En relation der er skabt gennem generationers uendeligt mange skoleekskursioner til øen fra alle afkroge af landet, gennem mere end 100 års vedholdende og trofast turisme, og senest gennem mere end 10 års succesrige folkemøder - og ikke at forglemme den udødelige kultfilm ”Far til fire på Bornholm”.
Det er et forhold til Bornholm der ikke bare er positivt, men for nogen næsten er en slags kærlighedsforhold til øen. Det skal man ikke snakke med ret mange besøgende om, for at få bekræftet.
Bornholms kultur drager. Uanset om man er til historiske rundkirker, verdensanerkendt kunsthåndværk i alle afskygninger, lange vandreture i Almindingen og langs kysten, slotsruiner, cykling, trolley fiskeri, smukke klippeformationer, musik, en lang historisk østolthed, kunst, charmerende havnemiljøer, solskin, veteranbil træf, bindingsværkshuse og stokroser, naturmuseer med dinosaurer, fred og ro om vinteren, det bornholmske sprog, fodboldgolf, hvide sandstrande eller den million andre ting, som tilsammen tegner Bornholm. Alt sammen højst 30 kilometer væk, når først man er kommet til øen.
Jeg skal ikke kloge mig på, hvad den bornholmske kultur helt præcist er, men det er egentlig også mere interessant, at alle danskere kan mærke den. Jeg vil mene at Bornholm på mange måder er et kulturelt forbillede for resten af landet og betyder mere for Danmark, end vi selv tænker over. Det er ikke noget vi behøver at prale med, men det er godt at vide, og at føle den tryghed og det fællesskab, som det giver.