PL bebrejder mig i sin replik, at jeg ikke i tilstrækkelig grad definerer begrebet ”Gud”, og deri har han muligvis en pointe.
Ganske vist har teologer gennem alle tider været enige om, at det er notorisk svært at ”definere Gud”, men det skal ikke være en undskyldning for ikke at gøre mit bedste forsøg (om end det bliver i en meget kortfattet udgave, men jeg fortsætter gerne diskussionen via e-mail eller over en kop kaffe såfremt PL er interesseret!).
Kort fortalt tror jeg, at de fleste teister, uanset religion, vil være enige i, at Gud er ophavet til al væren, kilden til al skønhed og målestokken for al godhed. Når vi foretager en æstetisk eller etisk bedømmelse og siger, at noget er ”smukt” eller ”grimt”, ”godt” eller ”ondt”, så vidner det om, at vi har en intuitiv forståelse for, at de ord har en mening.
Man kan måske sige, at vi foretager en sammenligning med et underbevidst ideal for godhed og skønhed. Det ideal kaldte den måske største filosof gennem tiderne, Platon (som i parentes bemærket hverken var jøde eller kristen), for ”det godes idé”, men vi teister kalder det for ”Gud”.
Derudover indebærer teismen som sagt den påstand, at dette absolut gode og smukke også er den ultimative årsag til, at der overhovedet findes noget, men det vil som sagt aldrig kunne bevises ad videnskabelig vej, og det vil jeg forsøge at gøre rede for i det følgende.