Hen over sommeren har jeg opsøgt øens naturvejledere og talt med naturfredningsforeninger og biologer og botanikere og økologisk bæredygtige iværksættere, spirituelle shamaner og et hav af naturelskere – både alle de mere spirituelt anlagte, og dem med en mere naturvidenskabelig faglig tilgang. Det slår mig gang på gang, at det netop er fortroligheden, forbundenheden og kærligheden, der forpligter os.
Mit håb er, at vi alle vil lære naturen at kende - sådan rigtigt at kende. Ikke blot observere den og bruge den og glædes over den, men blive fortrolige med den, trække vejret med den og blive venner med den. Se os selv indgå i kredsløb med den- være natur med naturen- såvel i fysik som i ånd! Forene os med selve livskraften i naturen!
Mit ønske som præst er, at vi skal turde gå ud af kirken og meditere på en sten, kramme et træ og tale med en bison - eller en ulv. Vi skal turde være roligt og nyttesløst til stede -åbne og modtagende være forbundne med naturen og med tillid til selve livets kraft slippe vores ambitioner om evig vækst. Sådan vil vi i Frans af Assisis ånd være forpligtet til naturen med kærlighed og med ligeværd.
Skabelsesberetningen- 1. Mosebog kap 1:26
Den autoriserede oversættelse 2016 vs den endnu ikke autoriserede oversættelse 2020
2016
Gud sagde: lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.
2020
Gud sagde til sig selv: lad os nu forme mennesket, det skal ligne os, så det kan tage ansvar for fiskenei havet og fuglene i luften og dyrene på jorden.