Grøn transport og gode cykelben

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 2. juni 2024 • 19:00
Af:
Andreas Grosbøll
lokal kandidat til Europa-Parlamentet for SF
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 2. juni 2024 • 19:00

Vi skal alle til at gøre noget andet, end vi plejer, hvis vi ønsker at gøre noget for klimaet.

Du betyder noget!

Det første vi skal holde op med, er at sige; Det gør jo ikke fra eller til, hvad jeg gør! - for det gør det faktisk, når der er så mange, der siger det. Rekorden med 235.000 fly i luften blev sat 6. juli 2023. Prøv at gange det med antallet af passagerer pr. fly, så er der virkelig mange, der åbenbart ikke mente, at lige præcis deres rejse havde nogen betydning for klimaregnskabet. Men det har den!

Desuden er det værd at notere, at halvdelen af klimabelastningen fra europæernes private transportaktivitet skyldes internationale rejser og ikke den daglige pendling. Det skal så ses i forhold til, hvor få europæere, der reelt transporterer sig i fly på internationale rejser, i forhold til hvor mange, der dagligt transporterer sig til og fra arbejde. I min optik taler tallene for sig selv – i modsætning til undskyldningerne.

Jeg plæderer ikke for, at vi skal leve på en sten og kun må spise klid, men vi skal passe på vores verden, og der skal gøres noget nu.

Tog-revolution

I SF kæmper vi for en grønnere verden og blandt andet en grøn transportsektor gennem en ambitiøs, europæisk togfond. Man skal stadig have mulighed for at rejse og se fremmede egne, men det behøver ikke koste en klode. Derfor ønsker vi en egentlig tog-revolution med et integreret, elektrificeret tognet i Europa, hvor langt mere gods- og persontransport foregår på skinner. Togrejser skal være det oplagte valg for både fritids- og arbejdsrejser, hvor nat- og dagstog på tværs af grænserne skal kunne bookes nemt og billigt. Det kræver seriøse investeringer og koordinering på europæisk plan.

Hvad angår flytrafikken ønsker vi samtidig en høj, ensartet og stigende flyafgift, samt et stop for flytransportens helt urimelige konkurrencefordele gennem et stop for subsidier på fossile brændstoffer. Flytrafik er både nemt og behageligt – indrømmet - men det går simpelthen ikke at fortsætte ufortrødent. Før vi har en mere grøn måde at flyve på, så er det nødvendigt at nedbringe flytrafikken betydeligt.

Cyklerne

Lid mere langhåret slår vi i SF også et slag for at styrke cyklismen overalt i Europa. Jeg lever fint med, at der kommer til at stå hippie hen over min EU-kampagne, hvis bare vi får sat gang i cyklismen mange flere steder end i dag. Der er faktisk byplanlæggere fra mange lande i verden, der besøger Danmark for at lære, hvordan de kan øge cyklismen i deres land. SF arbejder derfor for, at cyklen ved kortere distancer bliver det foretrukne transportmiddel. Det vil vi blandt andet gøre gennem oprettelsen af en europæisk cykelfond og investeringer i cykelinfrastruktur i EU.

Vi vil også kæmpe for et EU-forbud mod salg af nye fossile personbiler, varebiler og lastbiler fra 2030, dog senest 2035 for de tungeste lastbiler, hvor der endnu ikke findes en moden teknologi. Der skal være mulighed for, at de enkelte lande kan rykke hurtigere.

Men vigtigst af alt, så når vi længst, hvis vi alle undlader at bilde os selv ind, at lige netop vores adfærd ikke betyder noget. For det gør den!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT