De billige færgebilletter mellem Rønne og Ystad er ved at tage livet af vores flytrafik. Statstøtten og lavprispolitikken er ved at udsulte den mest bæredygtige transportform mellem Bornholm og hovedstaden – flyrejsen. Flyselskabet DAT har på grund af økonomisk pres set sig nødsaget til igen at reducere antallet af flyafgange, hvilket direkte skader Bornholms tilgængelighed, udvikling og ulogisk nok klimabelastning.
Reduktionen i flyafgange berører kritiske områder som sundhedssektoren, hvor patienter og sundhedspersonale afhænger af pålidelig og hurtig transport til og fra øen. Ligeledes rammer det hårdt på kultur- og erhvervslivet, som lider under færre forbindelser, der ellers understøtter både vækst og beskæftigelse. Vi må ikke glemme, at hver flyafgang også tjener som en livline for mange små og mellemstore virksomheder samt bidrager til øens samlede attraktivitet.
DAT's kommercielle direktør, Robert Rungholm, mener, at færgerabatter presser flyselskabets økonomi, idet det er blevet uforholdsmæssigt billigere at tage bilen frem for at flyve. Dette har skabt en ubalance, hvor de miljøvenlige løsninger bliver nedprioriteret til fordel for sort bil- og færgetrafik, hvilket strider imod alle principper om bæredygtig udvikling og klimabevidsthed.
Det er ironisk, at mens vi på Bornholm har ambitioner om at være en grøn og bæredygtig ø, så støtter vi samtidig en transportpolitik, der favoriserer mere forurenende transportformer. Ifølge rådgivningsvirksomheden Niras udleder en tur i bil og hurtigfærge over det dobbelte CO2 af, hvad en tilsvarende rejse med fly og el-taxa til København gør. Den økonomisk støtte til færgetrafikken overstiger 400 millioner kroner årligt, mens flytrafikken efterlades til at kæmpe for sig selv med nye afgifter til ældrecheck og svigtende passagertal. Hvis vi ønsker at opretholde en hurtig og miljøvenlig forbindelse til resten af landet, kræver det en lille omfordeling af de offentlige tilskud.