Det er svært at forstå, hvorfor Bornholmslinjen har fået tilladelse til at lade den nye og moderne superfærge Express 5 ligge stille to dage om ugen, mens den kører på diesel i stedet for at bruge landstrøm. Det er ikke kun en unødvendig belastning for miljøet. Det er også en frustration både for de mange bornholmere og turister, som ellers kunne have nydt godt af færgens større kapacitet, bedre stabilisatorer og opdaterede faciliteter, og for beboerne omkring Rønne Havn, der nu skal lægge ører og lunger til forureningen.
Express 5 blev lanceret som fremtidens færge, der skulle gøre rejsen mellem Bornholm og Ystad mere komfortabel, effektiv og med flere biler om bord. Den øgede kapacitet har vi endnu ikke set, fordi færgepersonalet ikke kan nå at pakke vogndækket til den aftalte tid uden ekstra parkeringspladser foran færgen. En fejl i designet har gjort, at færgen heller ikke kan være tilsluttet landstrøm men kører med sine motorer, når den ligger stille. Det medfører øget støj, forurening og unødvendigt energispild.
Den oprindelige plan om en lidt mere bæredygtig, mere komfortabel og større færgedrift til gengæld for en kontraktforlængelse er dermed sat på pause – til stor frustration for både miljøet, passagererne og de naboer til havnen, der må leve med dieselstøj og duft døgnet rundt.
Bornholmslinjen og Trafikministeriet indgik en aftale om at forlænge kontrakten netop med henblik på at få glæde af Express 5, og Bornholmslinjen har selv fremhævet færgens kapacitet og miljøfordele. Det gør det desto mere besynderligt, at denne færge nu skal ligge stille to dage om ugen, mens den ældre og mindre færge, Express 1, bruges i stedet. Det er ikke kun et skridt tilbage i forhold til passagerkomfort og kapacitet, men også en unødvendig belastning for miljøet, når Express 5 kører på diesel i havnen, og Express 1 kan holde færgen lun med klimavenlig landstrøm.