Ældre Sagens forslag kan efter min opfattelse forenes med begrebet generationsmøder. Ikke mindst til glæde for ældre mennesker med begrænsede muligheder for at tage ud til oplevelser og aktiviteter.
Jeg tror også, et godt miljø med fællesskab har mulighed for at kunne tiltrække medarbejdere!
Det er altid en glæde for de ældre at modtage den nærmeste familie, ikke mindst børn og børnebørn, i eget hjem. Et sted med stue, køkken og eventuelt en blomsterrig have. Det har derfor naturligt stor betydning, at plejehjemsbeboere får jævnlige besøg af deres nærmeste familie. Sammenkomster kan skabe liv og glæde og fællesskab. De har mental betydning og fortjener opbakning.
Fælles aktiviteter for børn og ældre begyndte at udvikle sig i 1980’erne. I 1995 udkom bogen ”Vil du være med”, skrevet af læge Esther Møller, en foregangsperson i ældreomsorgen. I mit journalistiske arbejde fulgte jeg i 1999 begyndende fortællearrangementer for generationerne i Søllerød (nuværende Rudersdal) Kommunes byhistoriske arkiv. Det skabte en god kontakt mellem generationerne.
I dag giver tv-udsendelser rørende indtryk af, hvordan børns og ældres samvær og samarbejde kan opmuntre de ældre. Og børn og unge har glæde af at høre ældres beretninger. Jeg har i flere sammenhænge brugt disse ord af tidligere kulturminister Brian Mikkelsen i bogen ”Ældre som bedsteforældre” som logo: ”Bedsteforældre kan hjælpe børn og unge med at sætte vor nutid ind i en større sammenhæng.”