Generationsmøder skaber fællesskab

SYNSPUNKT | ABONNENT | 26. SEP 2022 • 18:11
Af:
Arne Ipsen
Helsingør
Skydebane Allé 1
Helsingør
SYNSPUNKT | ABONNENT
26. SEP 2022 • 18:11

Eden Denmark er efterhånden indført på mere end 20 danske plejehjem. Kulturen tilstræber ligeværdighed mellem beboere og personale, så begge parter ser mennesket i hinanden.

 

I en urolig tid med blandt andet nedskæringer er det rart at fornemme en udbredt interesse for ældre menneskers velfærd. I min hjemkommune er der ved at blive etableret et nyt plejecenter i Espergærde. I den forbindelse har beliggenhed og en særlig byggekarakter grundlæggende betydning.

I Margrethe Kählers bog ”Nødbolig eller lysthus” fra 2016 anbefaler Ældre Sagen kommunale politikere at bygge plejehjem som klynge- og rækkehuse med forhaver og med liv mellem husene. Gerne med en børnehave og en vuggestue tæt på, så beboerne kan nyde syn og samvær med børn.

På min fødeø Bornholm ligger de syv plejecentre tæt på det brede samfund – med blandt andet børnecentre. I givet fald kan der som alternativer indrettes legerum i ældrecentre. Men det er mit absolutte indtryk, at de bornholmske ældrecentre har en gennemgående god atmosfære.

Ældre Sagens forslag kan efter min opfattelse forenes med begrebet generationsmøder. Ikke mindst til glæde for ældre mennesker med begrænsede muligheder for at tage ud til oplevelser og aktiviteter.

Jeg tror også, et godt miljø med fællesskab har mulighed for at kunne tiltrække medarbejdere!

Det er altid en glæde for de ældre at modtage den nærmeste familie, ikke mindst børn og børnebørn, i eget hjem. Et sted med stue, køkken og eventuelt en blomsterrig have. Det har derfor naturligt stor betydning, at plejehjemsbeboere får jævnlige besøg af deres nærmeste familie. Sammenkomster kan skabe liv og glæde og fællesskab. De har mental betydning og fortjener opbakning.

Fælles aktiviteter for børn og ældre begyndte at udvikle sig i 1980’erne. I 1995 udkom bogen ”Vil du være med”, skrevet af læge Esther Møller, en foregangsperson i ældreomsorgen. I mit journalistiske arbejde fulgte jeg i 1999 begyndende fortællearrangementer for generationerne i Søllerød (nuværende Rudersdal) Kommunes byhistoriske arkiv. Det skabte en god kontakt mellem generationerne.

I dag giver tv-udsendelser rørende indtryk af, hvordan børns og ældres samvær og samarbejde kan opmuntre de ældre. Og børn og unge har glæde af at høre ældres beretninger. Jeg har i flere sammenhænge brugt disse ord af tidligere kulturminister Brian Mikkelsen i bogen ”Ældre som bedsteforældre” som logo: ”Bedsteforældre kan hjælpe børn og unge med at sætte vor nutid ind i en større sammenhæng.”

Eden Denmarks betydning

Når der skal planlægges velfærd for de ældre på et plejecenter, kommer ældrekulturen Eden Denmark stærkt ind i billedet. Eden Alternative blev udviklet i USA og er blevet en international bevægelse. Eden Denmark er efterhånden indført på mere end 20 danske plejehjem. Kulturen tilstræber ligeværdighed mellem beboere og personale, så begge parter ser mennesket i hinanden. Et ideal er at kunne afhjælpe ældre beboeres ensomhed, kedsomhed og hjælpeløshed. Rent praktisk bliver der sørget for ”eden-hjælpere”: børn, dyr og planter. De kalder på omsorg hos beboerne.

Journalist Ulla Skovsbøl har i samarbejde med de to danske initiativtagere, Karin Dahl og Aase Porsmose, skrevet en bog med den inspirerende titel ”Som det plejer at være derhjemme – væk fra institutionskultur på plejehjem”. Bogen giver omfattende indtryk af Eden-kulturen med varme beretninger fra steder rundt om i landet.

Ulla Skovsbøl er i øvrigt forfatter til bogen ”Generationsmøder” fra 2011. En rigtig god videreførelse af Esther Møllers bog fra 1985. Vi får overblik over aktiviteter, fra ”Højtlæsning på plejehjemmet” til ”På job som Bedste”. Om livshistorier og fortællinger siger aldringsforsker Anne Leonora Blaakilde: ”De er nødvendige for, at vi mennesker kan orientere os i verden, for at vi kan forstå os selv, hinanden og vores fælles liv.”

Eden Denmark og generationsmøder kan anbefales plejecentre. Til glæde for alle parter!