Årsagerne til højt fravær kan være mange - dårligt arbejdsmiljø, dårlig eller mangelfuld ledelse, stress, personalemangel, skiftende arbejdstider og sikkert meget mere.
Men det er samtidigt et fysisk hårdt arbejde at være ansat i ældreplejen. Fysisk nedslidning, og personalemangel er faktorer, der giver højt fravær og er sikkert de største syndere i forhold til kommunens stigende fravær.
Det skulle ikke undre mig, hvis børneinstitutionerne og skolesektoren kan genkende nogle af disse problemer.