Fyldt postkasse

Fyldt postkasse
Arkivfoto
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 26. november 2024 • 05:30
Af:
Uffe L Thomsen
Muleby
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 26. november 2024 • 05:30

Papirreklamer er forurening.

Da jeg her til formiddag var ude og hente Tidende, så var postkassen igen halvfyldt med en masse reklamer, og som sædvanligt tænkte jeg på, hvad det ikke må koste miljømæssigt, når vores træer fældes og omdannes til papir.

Det gælder ikke mindst i en tid, hvor vi på grund af klimaforandringerne - både på kort og lang sigt - skal sikre flere skove og fri natur og derved også renere åer, søer og i sidste ende Østersøen, som er et hav, der gisper efter luft.

Jeg er opmærksom på, at meget papir, herunder de omdelte reklamerne, bliver omdannet til genbrugspapir, men denne bearbejdning udleder store mængder CO2 og forurening, hvilket i min optik er et uacceptabelt problem.

Ud over det må produktionen af de mange reklamer forbruge store mængder tryksværte, der i sig selv må være meget forurenende.

Jeg ved ikke hvor mange husstande, der tager reklamerne ind, men jeg tænker, de fleste kasseres ulæste og havner direkte som papiraffald.

Forbyd dem

Gad vide meget at det vil betyde for detailhandelen, hvis papirreklamerne forsvandt?

Jeg tænker, at der på den korte bane vil opstå lidt utilfredshed (måske mest fra de ældre borgere hvor det med at shoppe på nettet måske ikke er så udpræget). Men vi må huske, at ting tager tid. Jeg er overbevist om, at det hurtigt vil blive accepteret og benyttet.

Som erstatning kunne detailbutikkerne udvikle apps, hvor husstande ville kunne læse de tilbud, som der lige nu bliver omdelt som papirudgaver.

Jeg er overbevist om, at de fleste familier herhjemme er på nettet dagligt, så de, der læser reklamerne, vil hurtigt kunne læse dem derinde.

Alt i alt så burde papirreklamer forbydes.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT