• 2.000 kr. mere på varme
• 2.000 kr. mere på el
Det koster os altså cirka 7000 kr. mere hver måned i forhold til samme måned sidste år. Det er over 80.000 kr. på et år for en familie, der bare lever som de plejer. For de fleste almindelige børnefamilier på Bornholm er det rigtig mange penge.
Jeg ved ikke, hvad vi skal gøre på den korte bane. Folk er dog kreative og installerer apps, hvor elprisen følges dagligt. Man vasker tøj om natten, og en del forsøger at udfase fyr, der bruger gas og træpiller for i stedet at få fjernvarme. Hjemme hos mig holder vi øje med tilbud, og det hjælper også lidt. Men stiger priserne endnu mere, vil disse små snusfornuftige tiltag heller ikke være nok. Folk tager allerede nu forbrugslån for at kunne betale deres regninger. På auktionshuse kommer folk for at sælge arvestykker og værdigenstande. Det vidner om, at folk begynder at mangle penge.
Når prisstigningerne en dag får ende, så skal vi som samfund til at tænke anderledes. Vi har været så rige, at vi ikke regnede pris for noget. Da jeg boede i København, hørte jeg ofte mine venner snakke om, hvor dårligt det var, at vi i Danmark brugte så lidt af vores indkomst på mad. De syntes jeg var nærig, når jeg kom hjem med varer fra et discount-supermarked. De mente, at jeg skulle købe varer af bedre kvalitet.