Frederik Tolstrup: Vi har været så rige, at vi ikke regnede pris for noget

Frederik Tolstrup: Vi har været så rige, at vi ikke regnede pris for noget
Frederik Tolstrup: Når prisstigningerne en dag får ende, så skal vi som samfund til at tænke anderledes. Foto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 1. OKT 2022 • 10:30
Af:
Frederik Tolstrup
KOMMENTAR | ABONNENT
1. OKT 2022 • 10:30

Stigende priser rammer familierne hårdt, skriver Frederik Tolstrup.


Priserne stiger. Det begyndte med mad og benzin. Nu har det bredt sig til stort set alt. Træpiller har været det helt store de sidste måneder. De er i hvert fald firedoblet i pris. Beof har netop meldt ud at elprisen stiger markant. Det er et kæmpe problem for almindelige bornholmere. Jeg tror, mange er bekymrede for, hvordan de skal klare sig i den kommende tid. Man kan selvfølgelig skære ned på fornøjelser, men der skal virkelig spares meget på et husholdningsbudget for, at man kan betale flere tusind kroner ekstra hver måned til varme, strøm, bil og mad.

I min familie brugte vi i september måned cirka følgende:

• 2.000 kr. mere på dagligvarer, abonnementer, tøj og diverse end i september året før.

• 500 kr. mere på benzin (vi har som mange andre 2 biler)

• 2.000 kr. mere på varme

• 2.000 kr. mere på el

Det koster os altså cirka 7000 kr. mere hver måned i forhold til samme måned sidste år. Det er over 80.000 kr. på et år for en familie, der bare lever som de plejer. For de fleste almindelige børnefamilier på Bornholm er det rigtig mange penge.

Jeg ved ikke, hvad vi skal gøre på den korte bane. Folk er dog kreative og installerer apps, hvor elprisen følges dagligt. Man vasker tøj om natten, og en del forsøger at udfase fyr, der bruger gas og træpiller for i stedet at få fjernvarme. Hjemme hos mig holder vi øje med tilbud, og det hjælper også lidt. Men stiger priserne endnu mere, vil disse små snusfornuftige tiltag heller ikke være nok. Folk tager allerede nu forbrugslån for at kunne betale deres regninger. På auktionshuse kommer folk for at sælge arvestykker og værdigenstande. Det vidner om, at folk begynder at mangle penge.

Når prisstigningerne en dag får ende, så skal vi som samfund til at tænke anderledes. Vi har været så rige, at vi ikke regnede pris for noget. Da jeg boede i København, hørte jeg ofte mine venner snakke om, hvor dårligt det var, at vi i Danmark brugte så lidt af vores indkomst på mad. De syntes jeg var nærig, når jeg kom hjem med varer fra et discount-supermarked. De mente, at jeg skulle købe varer af bedre kvalitet.

For det første mener jeg ikke, at billige fødevarer nødvendigvis er af dårlig kvalitet. For det andet mener jeg, at basale varer som for eksempel mad skal være tilgængelige for alle. Det er en vigtig del af det at leve i et velfærdssamfund. Og lige pt. er mine venner også ret godt tilfredse med ikke at købe de dyreste fødevarer i supermarkederne.

Politikerne er blevet taget på sengen. Der er lavet mange komplekse regler de seneste fem år, som vil koste os penge fremover. Affald er et godt eksempel. Det er blevet dyrere, fordi Folketinget har besluttet, at affald skal sorteres mere. Folketinget har også vedtaget nogle enormt ambitiøse mål om CO2-reduktion. Hvis alt dette køres igennem, som det er planlagt, så bliver det en dyr omgang. Jeg er glad for at vi er i gang med den grønne omstilling, men den skal gennemføres med respekt for almindelige mennesker. Politikerne skal huske på, at en række familier allerede nu er spændt meget hårdt for i det daglige.

 

FREDERIK TOLSTRUP

Er kommentator i Tidende.

Landmand syd for Aakirkeby Far til tre og gift med Julie.

' Jeg er medlem af Venstre, men vil anstrenge mig for ikke at være partipolitisk.

Glæder mig til en god debat om Bornholm om alt hvad der rører sig på vores ø.'.