I stedet får skolerne nu bredere mulighed for at veksle disse timer til timer med to voksne eller mindre hold. Pointen er, at det netop er den enkelte skole, som skal bestemme det! Det synes jeg er en hamrende god idé. Skolebestyrelser skal, i samarbejde med lærere og ledere, have meget mere indflydelse på, hvordan tingene foregår.
Det er et grundlæggende sundt princip at træffe beslutninger så tæt på borgerne som muligt. Aftalen sikrer også, at der bruges ca. en halv milliard på målrettet løft af elever, som er fagligt udfordret. Det er en detalje, som jeg personligt er meget glad for. Det er vigtigt, at eleverne bliver hjulpet der, hvor de er.
Den elev, som måske har det lidt sværere ved dansk end de andre, har brug for en ekstra hjælp i øjenhøjde. Det sikrer denne aftale også. Og så indfører aftalen også juniormesterlære, en ordning, som jeg kun har hørt godt om blandt mere livserfarne venner. Skolen behøver ikke kun handle om 'hard-core' røv-til-bænk-undervisning.
Tværtimod handler det at gå i skole om at blive rustet til virkeligheden. Jeg tror på, at vores unge har kæmpe gavn af at kunne komme ud på nogle virksomheder, give en hånd med, og føle sig som en del af et arbejdsfællesskab. Det kan jeg kun bifalde. Måske kan det også bidrage til, at flere får sig et fritidsjob. Ligesom jeg også er stor fan af, at det nu bliver obligatorisk at komme i erhvervspraktik. At få virkeligheden ind i folkeskolen er udelukkende en kæmpe fordel for vores unge.
Og virkeligheden er blevet teknologisk, og derfor er det også fedt at se, at teknologiforståelse bliver en fast del af folkeskolen, både som valgfag, men også som en inkorporation af de eksisterende fag. Aftalen indeholder grundlæggende en masse af de ting, som jeg selv har ønsket mig, men der er stadig flere ting at kæmpe for. Ligesom teknologiforståelse bør privatøkonomi ligeledes blive en større del af de unges undervisning og hverdag.