Find nu ud af årsagen til det dårlige arbejdsmiljø!

Find nu ud af årsagen til det dårlige arbejdsmiljø!
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 14. oktober 2024 • 15:30
Af:
Uffe Thomsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 14. oktober 2024 • 15:30

Uffe Thomsen stiller spørgsmålstegn ved, om ældreplejen er en god arbejdsplads.


Hvordan får BRK økonomien til at hænge sammen i ældreplejen uden at forringe servicen til de ældre, og uden at arbejdsmiljøet bliver yderligere forringet iblandt de hårdt trængte medarbejdere i ældreplejen?

Allerede nu er der et forhøjet sygefravær i ældreplejen, hvilke helt sikkert indikerer, at der er problemer med arbejdsmiljøet.

Ansvaret

Ansvaret for et godt arbejdsmiljø er en klar ledelsesopgave, og i en kommune betyder det, at den politiske ledelse (kommunalbestyrelsen) har det overordnede ledelsesansvar i forhold til et godt arbejdsmiljø.


Der kan vel ikke være tvivl om, at der mangler faguddannet personale i plejesektoren eller, at arbejdsmiljøet, rundt om i plejecentrene, er hårdt presset, med forhøjet sygefravær som følge.

Da ældreplejen umiddelbart hverken kan skaffe flere medarbejdere eller flere penge, så må løsningen findes i arbejdsgangene ude i centrene. Kan tingene gøres på en enklere eller lettere måde, og hvad er i virkeligheden nødvendigt?

Find årsagen

Kommunens ledelse (kommunalbestyrelsen) må finde årsagen til det dårlige arbejdsmiljø og det forhøjede sygefravær.

Hvis problemet viser sig været grundet i dårlig eller mangelfuld ledelse i ældreplejen - ja så har kommunalbestyrelsen en ledelsesopgave, der ikke kan vente.


Det kan bestemt blive nødvendigt at efteruddanne nogle af sektorens ledere, men dog huske at god ledelse ikke nødvendigvis er noget, som man kan lære via uddannelse.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT