Espersen til sin nye penneven: Jeg bliver forvirret

Espersen til sin nye penneven: Jeg bliver forvirret
Eget foto
KOMMENTAR | ABONNENT | 16. NOV 2023 • 15:30
Af:
Henrik Espersen
Ahlstrandsvej 10
Rønne
KOMMENTAR | ABONNENT
16. NOV 2023 • 15:30

Debatten mellem Henrik Espersen og Steffen Olsen fortsætter.

Kære Olsen. Du er helt vildt sortsynet. Du er fjollet. Og du har misset pointen. Dæmmeså.

Jeg bliver mest forvirret, når du skriver denne modstridende maniodepressive diagnose. Eller er det for dig selv kære Olsen – sådan at kunne være både helt vildt sortsynet og fjollet.

Mange tak for at du vil have mig som din penneven og med i Olsenbanden sammen med enhedsliste– og andet godtfolk. Eller har jeg igen misset din pointe, når du afslutter vores hyggelige skriverier a la Pava og Gravgaard, før vi rigtigt er kommet i gang med korrespondancen.

Sådan er der så meget, vi mennesker ikke forstår.

Hukommelsestab

Du påstår i dit læserbrev torsdag, at jeg burde have henvendt mig til jer i stedet for at skrive læserbrev. Er det mig, der har fået hukommelsestab, eller er det dig, Olsen?

Fakta er, at mit mobiltelefondisplay viser, at jeg ringede til én Steffen Olsen den 31. oktober og foreslog at mødes for en snak sammen. Du havde ikke tid til en snak med mig. Har du virkelig glemt det, eller løber du for en halv vind, kære Olsen?

Fake visualiseringer

Du påstår også i dit sidste læserbrev, at der er specielle danske regler for afmærkning af havmøller uden farver – i modsætning til de tyske møllers farver.

Tilfældigvis er jeg gammel navigationslærer og underviste i, at Danmark følger IALA’s internationale regler for afmærkninger til søs, for at alverdens søfolk ikke skal risikere haverier og forårsage miljøkatastrofer pga. alle mulige forskellige danske og andre landes nationale regler.

Fakta er, at slår man op i IALA’s Recommandation O-139 om The Marking of Man-made Offshore Structures, så står der øverst side 12 om Offshore Windfarms Structures godt nok på udenlandsk, at ”…The structures should be painted yellow all around from the level of HAT up to 15 metres”.

Kære Olsen, det er vist noget med et 15 meter højt gult reflekterende eller lignende bånd på alle vindmøller til søs i vores del af verden. Det er blandt andet disse 15 meter stærkt gule bånd - høje som et fem etagers hus - der mangler på alle visualiseringerne af de flere 100 havmøller rundt om Bornholm, som er gjort blege i Photoshop af Bornholms Havvind set fra Snogebæk og af Energistyrelsens konsulenter.

Har du misset pointen?

På Energistyrelsens borgermøde på GSH i oktober indrømmede de, at konsulenterne havde brugt Photoshop til visualiseringerne. Dermed er farverne manipuleret væk på deres havvindmøllefotos fra danske Kriegers Flak, selvom du ikke tror på det.

I øvrigt ses havvindmøllefarverne på fotos i Wikipedia af danske Kriegers Flak, dæmmeså.

Olsens sorte recessionssyn

Kære Olsen, som gammel sparekasseansat troede jeg, at du vidste noget om aktier.

Når Maersk i to år udbetaler i alt 6.800 kr. pr. aktie som danmarkshistoriens højeste udbytte, er Maersk ikke i krise. I 2023 tjener Maersk cirka det samme milliard beløb og har samme omsætning som før corona.

Fakta er, at vi har haft en coronaepedimi, hvor vi ikke kunne bruge penge på rejser, spise ude osv. Vi købte i stedet for en masse forbrugsgoder, som Maersk sejlede hjem fra Østen og tjente vilde 200 milliarder kroner på.

Nu går vi igen ud og spiser, og vi rejser og køber færre varer i Østen som før corona. Maersk tjener penge som før corona, har sagt farvel til de 10 procent af de ansatte - ansat under corona - og Maersks aktiekurs er også svingende som før corona.

Fakta er ligeledes, at både Nationalbanken i sin danske prognose 20. september 2023 og hele EU forventer 1-2 procent højere BNP i både 2023, 2024 og 2025.

IMF’s Outlook rapport oktober 2023 viser for hele verden en endnu større stigning i BNP på 3 procent både i år og i 2024.

Kære Olsen, BNP-stigning er et mål for vækst. Er din recessionssnak så ikke fjollet, eller har du misset pointen?

Vindmøllebranchens krise

I forgårs fyrede Ørsted to direktører efter 20 milliarder i underskud osv. Vestas tabte 12 milliarder kroner sidste år. Overvismanden tvivler på økonomien i Energiø Bornholm. Og i Tyskland gives der statstilskud til vindmølleindustrien. I Danmark gives der ikke statstilskud.

Så alt indikerer, at nybegynderne i Bornholms Havvind ikke har forstand på økonomi og anført af enhedslistefolk drømmer om noget økonomisk helt urealistisk – solgt som et skønmaleri til godtroende klimaforkæmpere.

Derfor også tak til Energistyrelsen for afslaget til Bornholms Havvinds ødelæggelse af bornholmernes økonomi og af naturen på Sydbornholm, dæmmeså.

Humor og sortsyn

I aften sidder jeg på Express 1 og ser dit læserbrev nummer tre i Tidende. Du får motioneret mine lattermuskler med dine påstande.

Men her på færgen breder sortsynet sig, idet vi kun er 30 passagerer. Det er ikke grønt. Det er kulsort.

For en ting kan vi nok blive enige om. Det er, at vi skal være mere bæredygtige og grønne på energiområdet. Det er vi ikke på Bornholm, når vi enbart er 30 passagerer på en 48.000 hk-færge, og hver passager bruger 200 liter dieselolie på at komme de 66 kilometer til Ystad.

I vores nye super miljøvenlige Euronorm 6d dieselbil kan vi køre til Afrika på de samme 200 liter dieselolie, eller vi kan flyve på charterferie til Langbortistan med sikkert et mindre CO2-slip, end vi er skyldige i her på sejladsen fra ’Bright Green Island’ til Ystad.

Yderligere forurener vores nye dieselbil meget mindre end nye benzinbiler ifølge Teknologisk Institut. Og dens partikeludledning nærmer sig nul.

I øvrigt er vores nye dieselbil lavet uden børnearbejde i Congos kinesisk-ejede miner med kobolt til elbilernes enorme batterier.

Atomkrafthøring i Folketinget

Nå, sådan er der så meget, kære Olsen, vi mennesker ikke forstår.

Men jeg håber at blive lidt klogere som interesseret i atomkraft - godkendt af EU som miljømæssigt lige så godt som havvind - under en høring om atomkraft, jeg skal til i dag på Christiansborg. Vi skal høre om EU’s perspektiv på atomkraft, erfaringer fra vores nabolande og nye atomkraftteknologier.

Nå, nu er vi i Ystad, så jeg må stoppe. Jeg vedlægger en ferieselfie med nogle tyske havmøller med farver helt anderledes end de skønmalede visualiseringer af havvind.

Jeg håber snart at høre fra dig igen. Og får du skrivekrampe, er du velkommen til at ringe til mig. Så tager vi en snak om grøn atomkraft, havvinds CO2-forbrug og løser verdenssituationen, kære Olsen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT