Selv om en imødekommende, smidig og effektiv sagsbehandlingsprocedure er essentiel, handler god erhvervsvenlighed ikke kun om lokalplaner og byggetilladelser. Erhvervsvenlighed handler i den grad også om kommunens overordnede strategi på området.
Nogle gange skal ambitionsniveauet være ekstra højt for, at der opnås ekstraordinære resultater. Men hvis visionen næsten er utopisk grundet Bornholms geografiske placering eller andre demografiske forhold, vil det være fornuftigt at formulere en vision, som kan understøttes af en realiserbar plan.
Uanset hvordan visionen end formuleres, må der fra lokalpolitisk side være enighed om, at Bornholms erhvervsvenlighed skal være væsentlig bedre end tilfældet er i dag. I konkrete handlinger kan det f.eks. betyde, at Bornholms Regionskommune søsætter kommunale initiativer, der understøtter og bidrager til en bæredygtig omstilling og udvikling i virksomhederne, at den ”digitale infrastruktur” forbedres, og at Business Center Bornholm ikke er en enhed, som lever af almisser fra budgetår til budgetår. Endelig kunne Bornholms Regionskommune også overveje at ansætte en direktør med ansvar for erhvervsudvikling og OPP-samarbejder, så intentionen om bedre erhvervsvenlighed bakkes organisatorisk op.
Nogle skeptikere vil måske anfægte ovenstående med, ”at rige kommuner har råd til at have bedre erhvervsvenlighed”, men den vinkel understøttes ikke, når man kigger på Top 10 i DIs analyse. Blandt Top 10 ses nemlig kommuner som Morsø og Nordfyns Kommuner, som også kæmper med tunge sociale problematikker, og som har en gennemsnitsindkomst pr. borger, som ikke ligger langt fra gennemsnitsindkomsten pr. borger på Bornholm.