Resultatet bliver mere sensationspræget indhold, færre ressourcer til undersøgende arbejde og mere sponsoreret indhold, der slører grænsen mellem redaktionelt og kommercielt. Vi mangler en lovgivning, der beskytter journalister mod økonomisk pres fra ejere.
Som branchen er i dag, så kan pengeinteresser undgå at "føle hundens tænder" – og det er et stort problem.
Pressen som demokratiets vagthund
Vi har stor tillid til, at pressen i Danmark vogter vores demokrati, og at det er dens opgave at sikre, at magthavere bliver holdt ansvarlige.
Når magten misbruges, så er det pressens rolle at afdække det og give borgerne indblik i magtens udøvelse. Så langt, så godt.
Men hvad sker der på mediefronten, hvor flere seriøse medier er under pres? Mange unge bruger ikke pressen som tidligere, men får størstedelen af deres nyheder fra sociale medier og nettjenester – oftest på deres telefon.
Derfor er det afgørende, at vi stiller krav til kvaliteten af nyheder på platforme som TikTok, YouTube, Instagram og Snapchat.
Nyheder på sociale platforme adskiller sig markant fra traditionelle medier, fordi de ikke er underlagt samme ansvar og regulering som for eksempel danske medieselskaber, der er dækket af Medieansvarsloven og underlagt Pressenævnet. Det betyder, at sociale medier ikke på samme måde kan pålægges at offentliggøre rettelser eller indrømmelser af fejl, hvis de bringer urigtige oplysninger.
Hvorfor skulle pressen lægge bånd på sig selv?
Pressens rolle som demokratiets vagthund er under pres fra digitalisering, ændrede medievaner og økonomiske interesser – især når investeringsfonde får større indflydelse på mediejerskabet.