Er der en voksen til stede?

SYNSPUNKT | ABONNENT | 16. SEP 2022 • 17:30
Af:
Mogens Lau
Svanekevej 71
3700 Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
16. SEP 2022 • 17:30

En kort kommentar til den aktuelle farce omkring affaldshåndteringen her på øen.

Tak til chefredaktøren for lederen den 12. september hvor han opsummerer sagen i al sin groteske elendighed og venligt kalder det for ”skraldeeventyret” i stedet for et skraldemareridt, som sagen har udviklet sig til, hvor de implicerede parter skyder skylden på hinanden. Ligesom børn: ”Det er de andres skyld!”

En ting er, at vi siden nytår har betalt for noget, vi ikke har fået. Noget andet, at der foreløbig end ikke er udsigt til, at vi kan få klare retningslinier for, hvorledes sagen skal håndteres. Bofa har åbenbart uendelig lang tid til rådighed til at håndtere sagen, mens de stakkels borgere, hvis adgangsveje ikke opfylder kravene i et upræcist og forældet affaldsregulativ, har sølle 14 dage til at rette ind i forhold til nogle regler, der forhåbentlig ændres om kort tid. Standardargumentet fra BOFAs side til en midlertidig løsning er grotesk – fru Jensen på 92 år kan bare slæbe sin affaldssæk ud til skel, så skal den nok blive afhentet.

Som borger er jeg ligeglad med, hvem der har skylden. Det må parterne selv slås om, eller måske skulle de hellere sætte sig sammen og løse problemerne. For jeg er træt af, at der ikke er nogle ansvarlige politikere der træder i karakter og forlanger handling, herunder kræver tidsfrister og/eller sætter hele sagen på pause, indtil vi kan få svar på, hvad der skal ske og hvornår, og holdbare retningslinier for både indsamling og sortering af affald. Og det haster - og det er alvorligt - for vores klode brænder.

Hvor længe skal vi som borgere blive ved med at finde os i den arrogance, hvormed de implicerede parter håndterer sagen? Hvornår kommer der en voksen til stede og påtager sig ansvar for at få en ende på dette ”skraldeeventyr”? Jeg græmmes!