En tak til de varme hænder

SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 30. september 2025 • 05:30
Af:
Susanne Bohn Søndergaard
Erik Hye Jørgensen
Langeland
SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 30. september 2025 • 05:30

Hospitalet er dus med sine patienter.

Som pårørende til en gammel mor og svigermor på 91, der fik den nødvendige pleje og omsorg i den sidste terminale tid, da døden nærmede sig, siger vi tusind tak til personalet på Afsnit for Lindrende Behandling på Bornholms Hospital i Rønne, der er dus med sine patienter.

"Her er der mulighed for, at du kan få den pleje og omsorg, som gør, at din sidste tid bliver præget af tryghed, respekt og nærvær.

Det er vigtigt for os, at vi har et tæt samarbejde med dig og dine pårørende, og vi lægger vægt på at planlægge dit forløb i samarbejde med dig.

Alle ansatte i afsnittet gør deres bedste for at give dig og dine pårørende den bedst mulige pleje og behandling og sikre, at du får det bedst mulige forløb."

Denne beskrivelse på hospitalets hjemmeside levede personalet helt op til.

Hjemmeplejen

Vi ønsker også at sende en buket roser til hjemmeplejen i Bornholms Regionskommune, der straks var klar til at tage affære, og der blev og fortsat bliver taget hånd om hendes mand i hjemmet i Rønne.

Sandheden er desværre - det viser tal og statistikker - at såvel sygeplejersker som Sosu-medarbejdere er hårdt pressede i deres arbejde, at der mangler "varme hænder", og at det kniber med rekruttering og fastholdelse af sundhedsspersonale. Det psykiske arbejdsmiljø er en alvorlig udfordring i fremtidens ældrepleje.

Den gode historie

Dette negative billede kunne den lokale presse måske være med til at ændre på ved her i den kommunale og regionale valgkamp at sætte fokus på den "gode menneskelige historie", som vi er sikre på, at mange familier kunne bidrage med i mødet med hospital, hjemmepleje og plejehjem, så det ikke kun er de dårlige oplevelser, der bliver beskrevet.



FÅ ABONNEMENT