En skændsel at lokke folk til Bornholm

En skændsel at lokke folk til Bornholm
Arkivfoto: Berit Hvassum
KOMMENTAR | ABONNENT | 29. MAR 2024 • 05:30
Af:
Torben Ulrich Sørensen
Aarhus N
KOMMENTAR | ABONNENT
29. MAR 2024 • 05:30

Med blødende hjerte siger aarhusianer farvel til Bornholm og goddag til andre fiskevande.

Bornholm har to gange 14 dage om året de seneste godt 40 år været omdrejningspunkt for min hobby som lystfisker efter havørred.

Det blev med tiden også hjertevarme besøg hos venner og forretningsdrivende som Galleri Gaja/Blåfuglen, Hallegårdsslagteren, Borholmerbørsten og mange flere dejlige bornholmske specialbutikker.

Nu ser det ud til, de sidste år af mit lystfiskerliv skal foregå på Fyn. Og hvorfor så det? Fordi havørredens population er fuldstændig kollapset omkring Bornholm. Det kan jeg naturligvis ikke skrive, hvis ikke jeg havde et nogenlunde nagelfast bevis.

Gennem mange år har jeg ført fangstjournal for såvel de venner jeg var sammen med, som mig selv. Og de seneste 10-12 år er antallet af ørreder katastrofalt lavt. Desuden har DTU Aqua så sent som på et møde torsdag den 21. marts fremlagt bevis på det samme.

Der er så få havørreder tilbage, at det er en skændsel at lokke lystfiskere til øen. Kan hoteller, sommerhusudlejere, turistbureauer være bekendt at lokke med brochurer og annoncer om lystfiskereldorado efter havørred? Nej, det kan I ikke, for så vil I lodret lyve i annoncerne.

Jeg leder ikke efter syndere, men personer der gider tale åbent om problemet eller rækken af problemer. Tal om landbrugets udledning af kvælstof med iltsvind til følge i Østesøen.

Tal om at gøre en fælles indsats med faunapassager, gydepladser og udsætningplaner i vandløbene.

Tal om at finde økonomien i sådanne projekter, ved at kræve, at alle intressenter byder ind.

Tal med din lokale politiker og spørg om hun/han vil gøre noget ved problemerne.

Lad være med at skyde skylden på andre. Problemet er på Bornholm og løses kun af bornholmere. Sæt i gang og læg handling bag snakken, tak.

Torben Ulrich Sørensen skifter de bornholmske fiskevande ud med andre. Eget foto

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT