'Du siger ikke op, før du har fundet noget andet'
Tidende har bedt de tre mest sandsynlige borgmesterkandidater om at dele deres visioner med læserne. Hver måned deler enten borgmester Jacob Trøst, Socialdemokratiets spidskandidat Anne Thomas og Venstres spidskandidat Frederik Tolstrup på skift, deres visioner for borgmesteropgaven i næste valgperiode fra 2025 og frem. De tre kandidatater vil drømme stort og udfordre hinandens ideer.
Jeg kan ikke huske, om det var min mor eller min far, der sagde det, men jeg var ikke i tvivl om, at de begge mente det.
Jeg sukkede dybt. Det var ikke det, jeg havde håbet på at høre. Jeg var 19 år og var lige begyndt på et arbejde på en fabrik i Roskilde, hvor jeg fra morgen til aften stod ved en maskine og fremstillede Margrethe-skåle. Jeg kunne nå at lave omkring 450 skåle om dagen, mens jeg lyttede til Bruce Springsteen i min walkman. Der var mørkt udenfor, når jeg mødte om morgenen, og mørkt om eftermiddagen, når jeg havde fri, og der var ingen vinduer at kigge ud af fra min plads ved støbemaskinen. Det var de længste og kedeligste dage i mit liv, og jeg var klar til at sige op efter to dage. Men mine forældre fik mig altså på andre tanker, og jeg lærte, at det har en værdi at stå op til et arbejde, uanset hvilken slags arbejde det er.
Drømme.
Når jeg drømmer om gode skoler med glade elever, daginstitutioner med masser af tid til børnene og om hjertevarm omsorg til vores ældre, så ved jeg også, at pengene skal findes et sted. Vi kan godt håbe på, at udligningen mellem kommunerne en dag bliver mere retfærdig, at der flytter en masse mennesker med høje indtægter til Bornholm eller at nye store virksomheder pludselig synes, at det er attraktivt at slå sig ned på Bornholm. Hvert år håber vi også, at puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner bliver større, og at Bornholm får en god luns af den.
Håb er ikke en strategi.
Men som en kendt amerikansk fodboldtræner, Vince Lombardi, en gang sagde: ”Håb er ikke en strategi”; vi bliver nødt til selv aktivt at sikre en positiv udvikling for Bornholm. Det er vores virksomheder og deres ansatte, der skaber skattegrundlaget for vores velfærd. Turisme står for ca. 10 % af Bornholms indtægter, mens resten primært er andre erhverv og virksomheder. De er vores levegrundlag, altså grundlaget for vores velfærd. Uanset partifarve kommer man ikke udenom det faktum.
Så hvordan gør vi det attraktivt at drive virksomhed på Bornholm? Det gør vi ved at sikre kvalificeret arbejdskraft, at der er plads til virksomhederne, og at der er et godt samarbejde mellem BRK og virksomhederne.
Uddannelse.
Den kvalificerede arbejdskraft starter allerede i Folkeskolen. At vores elever har mulighed for at komme i praktik, at vi har erhvervsklasser til de mindre boglige, at vi har indsatser som "Faglært er Fedt", og at vi netop har et godt samarbejde med virksomhederne, så vi sikrer lærepladser og får sendt vores ledige til de virksomheder, der kan bruge dem. Der er store udfordringer med at sikre faglærte i Danmark, men her udmærker Bornholm sig faktisk som en af de kommuner, der er bedst til at få vores unge – og voksne - til at vælge en erhvervsuddannelse.
I en tid, hvor alle kommuner mangler arbejdskraft, har vi også brug for udenlandsk arbejdskraft. Bornholm er en af de kommuner i Danmark, der lykkes bedst med at skaffe udenlandsk arbejdskraft og det sker kun ved en målrettet og koordineret indsats mellem kommune og virksomheder.
Virksomhedernes rammevilkår.
Plads og rammer til virksomheder er også afgørende for, om Bornholm bliver til- eller fravalgt. I Skive Kommune valgte man for år tilbage at etablere en erhvervspark med grøn energi og bæredygtighed som omdrejningspunkt. En norsk virksomhed valgte netop dén erhvervspark, fordi rammerne og forarbejdet var klaret, og man kunne komme hurtigt i gang med produktion.
Om få år kommer der en masse grøn strøm i land ved Sose i form af Energiø Bornholm. I en tid, hvor der bliver stillet stadig højere krav om bæredygtighed til vores virksomheder, bliver det mere og mere attraktivt at få adgang til grøn strøm. Hvis vi laver en erhvervspark har vi også mulighed for at stille krav til, hvilke former for virksomheder, som vi vil have, om positiv påvirkning af miljø og landskab og om hvor de skal placeres.
Og ja, virksomheder og grøn omstilling fylder. Det giver forandringer i bybillede og landskab og i vores hverdag. Skal vi sige nej tak? Eller skal vi sige ja, vi vil gerne være med til at sætte dagsordenen og få en del af de over 100.000 arbejdspladser, der er i energisektoren?
Min drøm er, at Bornholms børn og unge får den bedste trivsel i Danmark. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at sikre økonomien og rammerne for, at det kan lykkes.

NYT JOB
MEST LÆSTE

Synsrân
Et godt bornholmsk ord for horisont.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration