Dødsfald: Sørens liv var Rådhuskiosken

Dødsfald: Sørens liv var Rådhuskiosken
Søren Hansen, som mange bornholmere vil huske ham fra de mange år, han stod for Rådhuskioskens vinafdeling. Arkivfoto: Henning Sigvardsen
DØDSFALD | RØNNE | ABONNENT | 30. NOV 2021 • 15:30
Holger Larsen
Journalist
DØDSFALD | RØNNE | ABONNENT
30. NOV 2021 • 15:30

Søren Hansen arbejdede i 42 år i den kendte kiosk i Rønne, hvor vinafdelingen var hans domæne.


– Fars liv var Rådhuskiosken.

Det siger Mia Hald Hansen om sin far, Søren Bjarno Hansen, der er død, 76 år.

Mange bornholmere har i tidens løb fået råd og vejledning af Søren Hansen i Rådhuskioskens vinafdeling. Han arbejdede uafbrudt i Rådhuskiosken i Snellemark i Rønne i 42 år, indtil han i 2008 gik på efterløn. Men faktisk var Søren Hansens relation til Rådhuskiosken på 50 år, idet han som ung var avisbud for kiosken.

– Han elskede det job, at snakke med folk og vejlede, fortæller Mia Hald Hansen.

Da Søren Hansen som 63-årig valgte at gå på efterløn, bemærkede han, at kollegerne og de skiftende ejere havde været en af hovedårsagerne til, at Rådhuskiosken havde været en god arbejdsplads i de mange år. Men han valgte at stoppe, fordi der var kommet for meget nyt at forholde sig til – nye varer, nye forretningskoncepter og en internetbutik.

– Far var et forbillede for mig. Jeg lærte som barn, at hvis jeg ville have nogle penge, så kunne jeg få en avisrute. Far har muligvis haft en enkelt sygedag i sit arbejdsliv, men så heller ikke mere. Tingene skulle være i orden. Som far var han meget kærlig og omsorgsfuld, fortæller Mia Hald Hansen.

Søren Hansen var fra Knudsker. Han blev gift med Johnna, men oplevede den sorg, at hun døde i 2008 – i samme uge, som Søren Hansen gik på efterløn.

Elskede at cykle

Søren Hansen havde via sit job været på mange vinrejser, som han elskede, og da han gik på efterløn, glædede han sig til at få tid til at læse gode bøger og kombinere dem med tobak og rødvin. Han begyndte også at spille billard, men livet tog en ny drejning, da han i 2012 blev ramt af en voldsom hjerneblødning, fortæller datteren.

– Det var derefter begrænset, hvad far kunne. Han fik en trehjulet cykel, og han elskede at cykle rundt og hilse på de mange mennesker, som han kendte fra kiosken, fortæller Mia Hald Hansen.

Søren Hansen boede i Ågården i Rønne, indtil han for et år siden flyttede ind i en plejebolig i Lunden i Rønne.

 


Rådhuskiosken

Det var en 97 år gammel historie, der sluttede, da Rådhuskiosken i Snellemark i Rønne lukkede i 2021.

Det skete, da kiosken blev solgt til vin- og spiritusforretningen Hos Jon og Thomas.

Navnet Rådhuskiosken stammer fra butikkens oprindelse som en lille kiosk ved Rådhusteatret (i dag Rønne Bio), og som nabo til det gamle Råd- og Tinghus (i dag Tinghuset/Retten på Bornholm).