Det klinger hult og selvmodsigende

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 29. maj 2024 • 16:00
Af:
Teddy Kofoed
Østerlars
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 29. maj 2024 • 16:00

Teddy Kofoed skriver replik til Renate Henriksen.

Renate Hendriksen der repræsenterer Støjbergs Danmarksdemokraterne (DD) her på Bornholm ved valget til EU-parlamentet, har tirsdag den 28.5 en kommentar i avisen, hvor hun skriver at støtten til Ukraine grundlæggende handler om at forsvare vores egne værdier og samfundsstruktur. ”Ja alt det vi har bygget vores eget samfund op om: demokrati, retsstat, ytringsfrihed, menneskerettigheder.”

Selvmodsigende.

Jeg synes det klinger hult og selvmodsigende, når man ved at DD er opstået som Inger Støjbergs figenblad, der skulle legitimere hendes udemokratiske lovbrud og overtrædelse af menneskerettighederne i forbindelse med hendes instruks i barnebrudssagerne; den instruks hun egenhændigt, ved at vildlede folketinget og danskerne, trumfede igennem, og som kostede hende en dom i rigsretten og måneder i fodlænke.

Støjberg står for mig som den mest udemokratiske politiker der er parat til at bryde alle politiske spilleregler for egen vindings skyld.

Meget på spil.

Jeg tvivler på at man vil kunne stole på partiet. Hvis de bliver repræsenteret i EU-parlamentet vil de tilslutte sig ECR gruppen. Den ligger lige til højrebenet for Støjberg.

ECR gruppen i EU-parlamentet tæller i forvejen de italienske fascister og de polske nationalister (PIS). Det er dem(PIS), der sammen med Orbans Fidesz parti længe har set stort på retsstatsprincippet og magtens tredeling, der kendetegner de vestlige demokratier. PIS ville begrænse og have styr på hvem der blev udpeget til dommere i Polen, således de var sikre på at de besad de rette PIS værdier og dømte i overensstemmelse hermed.

Orban, hvis gruppe indtil videre er løsgængere i parlamentet, er nærmest at sammenligne med europæiske landsforrædere, der obstruerer hvad de kan for egen og for Putins vindings skyld.

Der er mere på spil ved dette EU valg end der har været længe. Meningsmålingerne truer de traditionelle partier til fordel for de nationalkonservative og fascistiske partier i Europa.

Derfor er det ikke en god ide at eksperimentere med sit traditionelle politiske tilhørsforhold.

EU har brug for politisk samling - ikke splittelse.

Vi ved hvad vi har. Men ved vi hvad vi får hvis...?

FÅ ABONNEMENT