Det er ikke så svært

Det er ikke så svært
En del af BAT's busflåde. Foto: William Sonne Kaalø
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 24. oktober 2024 • 19:00
Af:
René Jørgensen
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 24. oktober 2024 • 19:00

Hvor svært kan det egentlig være med det der passagertælling?

Må jeg præsentere mig selv:

René Jørgensen. Jeg har været overordnet projektchef på indkøb og installering af APC tælleudstyr i DSBs S-tog og efterfølgende chef for vedligehold og udbygning af udstyret i 10 år. Jeg er måske den person på Bornholm, som ved mest om APC passagertælling.

APC er en international forkortelse for Automatic Passenger Counting system. Nu må jeg hellere blande mig i denne debat.

Henvendelse

Jeg henvendte mig 1. september 2023 til den overordnede driftsansvarlige for BAT.

Jeg havde hørt på ”trommerne”, at man ikke vidste noget om kundernes behov, fordi man ikke kunne tælle dem. Men jeg blev forsikret om, at deres kommende betalingssystem kunne håndtere passagertælling.

Har han misforstået noget? I hvert fald synes det som om, at man stadig ikke har et tællesystem. Jeg fortalte ham om, hvordan jeg meget prisbilligt kan bygge et tællesystem til en bus. Jeg er jo både en erfaren elektronikingeniør og ekspert på tællesystemer.

BAT vendte aldrig tilbage.

Et godt system

Mit tilbud var desuden begrundet i min meget konkrete viden om Movias tidligere tællesystem.

Det var prisbilligt, lavet af to mennesker og monteret i samtlige busser. Det virkede glimrende.

De var dog desværre nødt til at købe et professionelt system, fordi at man i Storkøbenhavn har en deling af passagerindtægter mellem Metroen, Movia og DSB.

DSB anlagde en voldgiftssag mod Movia. DSB vandt sagen, og MOVIA blev dømt til en straks betaling på 300 millioner kroner til DSB.

Det var i øvrigt undertegnede, der var ekspertvidne i tællesystemer for DSB i voldgiftsagen. Jo, jeg ved et og andet om tællesystemer. Men dette system ville være udmærket og billigt til BAT.

Tiden er nu

Efter de seneste indlæg i debatten, så tænkte jeg, at det nok er tiden at gøre noget igen.

Jeg tegnede et system på tegnebrættet, men tænkte, at det nok var det bedste at tjekke om der findes et system på markedet - jeg har nemlig ikke beskæftiget mig med branchen siden 2015.

Jeg fandt faktisk et firma - Adibus, som leverer et sådant tællesystem til tusinder af busser i hele Danmark – blandt andet Movia.

Det er ikke Movias eget system, men de kræver at alle eksternee busser, der kører for dem, har dette system installeret - altså professionelt og afprøvet. En snak med direktør Henrik Eriksen fra Adibus lagde for dagen, AT BAT ALLEREDE HAR DERES TÆLLEUDSTYR MONTERET I EN BUS. Det fik jeg ikke oplyst, da Jeg talte med BAT i september 2023.

Lidt fakta:

- Bussen med tælleudstyret har nummer 770.

- Udstyret har været i brug fra 2019 til 2023, hvor BAT opsagde udstyret.

- Man har altså cirka fire års passagertællinger til rådighed hos BAT.

- Man kan genoptage abonnementet for en opstartspris af cirka 5.000 kroner – forudsat at udstyret stadig sidder intakt i bussen.

- Den månedlige pris vil herefter ligge på under 500 kroner.

Man kan godt!

Med data fra denne bus kan man altså sagtens få et generelt overblik over passagerer på ruterne ved at lade bussen køre på forskellige ruter på forskellige tidspunkter hver eneste dag. Eller man kan fokusere på udvalgte ruter og blive klogere i dybden på passagertallene på netop disse ruter.

Det er slet ikke svært, og der findes ikke nogen bedre mulighed, når man ikke har penge. Der findes bestemte metoder, hvorpå man statistisk kan opskalere data fra en bus til at omhandle alle kørsler for hele flåden.

Det er ikke optimalt, men langt bedre end ingenting - og man kunne måske udstyre et par busser mere? I forhold til de mulige besparelser må det da være en rigtig god investering.

Mange indlæg i debatten taler om det system, som Movia har – Jamen, det har BAT altså også. Jeg er et stort spørgsmålstegn ????. Hvordan kan man hos BAT udtale, at man mangler viden om passagernes brug af busserne, når man nu har en professionel tællebus kørende i næsten 4 år? Kun én bus er slet ikke optimalt, men det er bestemt muligt at gå i dybden med ruterne én ad gangen.

Hvis man ikke har den viden, så har jeg nogle gode adresser, herunder en professor og chef for Transportation System Modelling hos DTU.

Debatredaktørens bemærkning

Tidendes journalistiske redaktion har forelagt BAT læserindlægget. BAT havde ingen kommentarer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT