Det bedste sted i verden

Det bedste sted i verden
Eget foto
KOMMENTAR | ABONNENT | 27. NOV 2023 • 15:30
Af:
Thora Kjøller-Hansen
mor til Myra
KOMMENTAR | ABONNENT
27. NOV 2023 • 15:30

Mor til bruger af Klub Stjernen skriver om tilbuddet, der er for unge mellem 13 og 25 år med funktionsnedsættelse.

Kender du Stjernen? Klub Stjernen? Det bedste sted i verden ifølge min datter og mange andre.

Jeg kender et sted – hvor alle kan komme og gå

Der er plads til stilhed og larm

Hvor omsorg er tryg og varm

Langt væk fra verdens larm

Hvor alle som én kan være

Og betragtes som hjertenskære

Jeg kender et sted – hvor der er pladser til alle

Pladser til dans, sang, fred eller spil

Hvor knus kan vælges fra og til

Langt væk fra verdens larm

Hvor alle er præcis som de vil

Hvor Tom ved hvad der skal til

(A.H.)

Min datter går til flere aktiviteter: Lykkeliga-håndbold i Aakirkeby som Martin Byder står for – med forældreopbakning. Gymnastik For Alle i Østermarie, som foregår sammen med en forælder eller anden hjælper. Madklub på ungdomsskolen, som er i Kildebakke-regi, og hvor LEV finansierer med 40.000 kroner om året.

Klub Stjernen er det eneste tilbud for min datter og hendes skolekammerater, hvor hverken skole eller forældre er det bærende. Selvfølgelig kører vi hende – og henter hende. Hun tager ikke bare bussen med gratis buskort som andre ungdomsskolebrugere.

For mig som mor er jeg vant til, at alt, hvad min datter deltager i, det gør jeg også. Jeg kører hende til håndbold og bliver der. Jeg deltager i gymnastiktilbuddet. Vil hun i Brændesgårdshaven eller til stranden, så er vi med. Ud og shoppe i Rønne, så er vi med. Alt foregår sammen - men i Stjernen kan hun bare være.

Eller som Peter Sommer synger (lidt omskrevet): Ikke tale bare snakke, som vi gør vest for Snorrebakken.

At se op til Klub Stjernen

Hun elsker Klub Stjernen – siden hun kom der første gang, men Stjernen har også stor betydning for yngre børn på Kildebakken.

Når børnene er tæt på stjerne-alderen, så glæder de sig vildt til, at de bliver store nok til at begynde i Stjernen. Ung som alle andre unge og fri for forældre.

Her er hun alene, men kan klare sig selv under trygge former. Der kan hun være ung – som andre unge. Hun er under trygge forhold og kan øve sig i sociale omgangsformer – som alle andre. Bestille i baren. Købe en sodavand til bedsteveninden – alt det, som andre unge tager for givet

Myra tager jo ikke bare bussen til Rønne for at spise nachos hos cafe Mamma, som hendes lillesøster gør.

Det er også derfor, Klub Stjernen har betydning for både brugerne og for de kommende brugere – der glæder sig vildt til at blive store nok til at kunne gå i Klub Stjernen.

Andre børn ser frem til knallertkørekort, til at måtte købe breezer selv. Det er ligegyldigt for min datter og hendes kammerater. Her er endelig et sted, hvor far og mor ikke kikker en over skulderen.

Faste rammer – uden krav

Børn fra Heldagsskolen, der benytter Stjernen, trives også i et fællesskab uden krav, de kan komme og gå som de vil, intet krav om at komme på nøjagtigt tidspunkt – som skolen. Eller blive til aktiviteten er slut – som mange andre steder.

Samme faciliteter som andre unge

Fordi Klub Stjernen ligger i Ungdomsskolens lokaler, så er der alt det, som andre unge også bruger: En bar og hænge ud i. Gamer-pc'er til lan-party. Karaokeanlæg. Diskotek. Hyggekroge, hvor man kan sidde tæt og flette fingre. Hockeybane, hvor drengene (og pigerne) kan afprøve kræfter. Borde, hvor man kan finde et brætspil frem.

Min datter ser anderledes ud – det ved hun godt, men her kan hun benytte samme faciliteter, som hun ser på sociale medier.

Jeg er klar over, at en strøtanke om at lukke Klub Stjernen primært handler om økonomi. I Klub Stjernen hænger dette citat:

”Ikke alt, der kan tælles, tæller. Og ikke alt, der tæller, kan tælles”

Stjernen som verdens bedste sted for alle unge

Her i Stjernen opfyldes et af FN’s verdensmål: Verdensmålene indeholder et løfte om, at ingen må lades i stikken, og at de, der er ladt længst tilbage, skal nås først.

Her i Stjernen opnås inklusion - hvor de fleste i Danmark har givet op: Syv ud af 10 mener, at de fleste er usikre på at omgås mennesker med handicap, ifølge DH – Danske Handicaporganisationer. Dermed hjælper min datter de unge i Rønne ved at dukke op i Stjernen og vise at dem, at det kan godt være, at hun ikke er helt almindelig – men på mange punkter er hun ligesom alle andre unge.

Jeg er sikker på, at alle de unge fra normalområdet, der møder min datter i Klub Stjernen, ikke ville være den mindste smule usikre på at kontakte hende, hvis de mødtes i andre sammenhænge. Jeg tror også på, at de lettere tør kontakte andre handicappede, for de har oplevet, at det er aldeles ufarligt, og det værste de kan risikere, er et stort knus.

Som der står bag på en Klub Stjernen T-shirt: Klub Stjernen – Skyld i mange venskaber.

Selvfølgelig blev jeg meget glad, da jeg den 2. november cirka ni minutter inde i TV2's lokalnyheder hørte Morten Riis sige: ”Jeg vil sige, slå koldt vand i blodet. Jeg tror kommunalbestyrelsen kommer til at have den samme indstilling, som vi havde i Børne- og Skoleudvalget i tirsdags.” Og til dem, der ikke lige har læst det referat (31/10-2023): ”idet udvalget ønsker tilbuddet så vidt muligt opretholdes, justeres og tilpasses ungdomsskolens aldersgruppe og de økonomiske rammer. Børne- Skoleudvalget ønsker det frem mod kommunalbestyrelsesmødet afdækket hvorvidt der kan laves en model hvor ungdomsskolen i 2024 afholder finansieringen inden for rammen evt. med en delvis egenbetaling. ”

Forslag til besparelser?

Tænk hvis alle kommunale udgifter var ligesom Klub Stjernen. Fra Stjernen åbnede i 2005 til i dag, er udgiften for dette fantastiske tilbud kun steget fra 450.000 til 500.000 kroner om året. 10 procent stigning på 18 år. Samtidig med, at antallet af brugere er støt stigende.

Det bedste sted i verden – Klub Stjernen – spørg selv min datter.